Aanvallen: verschil tussen versies

Uit Tribalwars Wiki NL
Naar navigatie springen
 
(14 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 89: Regel 89:


===Nachtbonus===
===Nachtbonus===
De nachtbonus Als de nachtbonus actief is vechten de eenheden in de verdediging bij een aanval twee keer zo sterk als normaal.<br>
Als de nachtbonus actief is vechten de eenheden in de verdediging bij een aanval twee keer zo sterk als normaal.<br>
De tijden voor de aanvang en einde van de nachtbonus verschillen per wereld. Dit varieert tussen 0-7 uur, en 1-7 uur. De nachtbonustijden van jouw wereld vind je op de [[werelden]] pagina, en daar selecteer je dan jouw wereld.
De tijden voor de aanvang en einde van de nachtbonus verschillen per wereld. Je kan deze terugvinden in de aankondiging van je wereld.
 
Deze bonus heeft geen effect op [[verkenner|verkenners]] en op [[verlaten dorpen]]. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.<br>
Deze bonus heeft geen effect op [[verkenner|verkenners]] en op [[verlaten dorpen]]. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.<br>
<br>
<br>
Regel 122: Regel 123:
Aanvallende verkenners kunnen enkel en alleen verslagen worden door verdedigende verkenners. Je zal geen verkenners verliezen bij het verdedigen tegen een verkenningsaanval.<br>
Aanvallende verkenners kunnen enkel en alleen verslagen worden door verdedigende verkenners. Je zal geen verkenners verliezen bij het verdedigen tegen een verkenningsaanval.<br>


=====Wereld 1, 2, 3, 5, 10, 16, 24, 27, 39=====
Over het algemeen hangt het af van je technologielevel om te bepalen wat je kan zien (in het 3-level systeem):
[[Bestand:Verkenningrapport.png|200px|thumb|right|Voorbeeld van een verkenning]]
*'''level 1:''' Je ziet grondstoffen in het dorp
De uitkomst van de verkenningsaanval hangt af van het tech-level van je verkenners, en van het aantal overlevende eenheden.<br>
*'''level 2:''' Je ziet gebouwlevels in het dorp
* '''minder dan 50%''', maar minstens 1 verkenner overleeft: Je ziet enkel de eenheden gestationeerd in dat dorp.<br>
*'''level 3:''' Je ziet eenheden buiten het dorp
* '''meer dan 50%''' van je verkenners overleeft en deze zijn '''tech-level 1''': Je ziet ook het aantal grondstoffen in het * dorp. <br>
* '''meer dan 70%''' van je verkenners overleeft en deze zijn '''tech-level 2''': Je ziet ook de gebouwen levels in het dorp. <br>
* '''meer dan 90%''' van de verkenners overleven en deze zijn '''tech-level 3''': Je ziet ook de eenheden, van dat dorp, elders gestationeerd.<br>
 
Om een verkenningsaanval succesvol af te slaan, zijn er minstens het '''dubbel''' aantal verdedigende verkenners nodig als aanvallende verkenners.<br>
Hier zie je een voorbeeld van een verkenningsaanval waarin 90% van de verkenners het overleefden.<br>
 
=====Wereld 4, 8, 11, 12, 13, 14, 27, 29, 31, 34, 36, 38, 42, Classic=====
 
De uitkomst van de verkenningsaanval hangt af van het aantal overlevende verkenners.<br>
 
*'''minder dan 50%''', maar minstens 1 verkenner overleeft: Je ziet enkel de eenheden gestationeerd in dat dorp.<br>
*'''meer dan 50%''' van de verkenners overleven: Je ziet ook de grondstoffen in het dorp. <br>
*'''meer dan 70%''' van de verkenners overleven: Je ziet ook de gebouwen levels in het dorp. <br>
*'''meer dan 90%''' van de verkenners overleven: Je ziet ook de eenheden van het dorp, elders gestationeerd.<br>
 
 
Om een verkenningsaanval succesvol af te slaan, zijn er minstens '''evenveel''' verdedigende verkenners nodig als aanvallende verkenners. Daarnaast zal je, ook bij een dorp dat niet verdedigd wordt, minstens 4 verkenners moeten sturen opdat geen van hen sterft.<br>
Hierboven zie je een voorbeeld van een verkenningsaanval waarin 90% van de verkenners het overleefden.<br>


=====Wereld 6, 7, 9, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 28, 30, 32, 33, 35, 37, 40,41, Casual 1, Casual 2=====
Bij een simpel (1-level) of Klassiek (10-level) technologiesysteem geldt het volgende:
Met je verkenners kan je enkel informatie krijgen omtrent de troepen gestationeerd in dat dorp, de grondstoffen en de gebouwen, op dat moment. Wanneer de ridderitems actief zijn op een van deze werelden kan met behulp van dit item informatie over eenheden buiten het dorp gezien worden.<br>
*'''Wanneer ridder met items actief is''': Verkenners gedragen zich als een level 2 eenheid (zie hierboven)
*'''Wanneer de ridder niet actief is, of is actief met Skills''': De verkenners gedragen zich als een level 3 eenheid (zie hierboven)


De uitkomst van de verkenningsaanval hangt af van het aantal overlevende verkenners.<br>
De uiteindelijke uitkomst van de verkenningsaanval hangt af van het aantal overlevende verkenners.<br>


*'''minder dan 50%''', maar minstens 1 verkenner overleeft: Je ziet enkel de eenheden gestationeerd in dat dorp.<br>
*'''minder dan 50%''', maar minstens 1 verkenner overleeft: Je ziet enkel de eenheden gestationeerd in dat dorp.<br>
*'''meer dan 50%''' van de verkenners overleven: Je ziet ook de grondstoffen in het dorp. <br>
*'''meer dan 50%''' van de verkenners overleven: Je ziet ook de grondstoffen in het dorp. <br>
*'''meer dan 70%''' van de verkenners overleven: Je ziet ook de gebouwen levels in het dorp. <br>
*'''meer dan 70%''' van de verkenners overleven: Je ziet ook de gebouwen levels in het dorp. <br>
*'''meer dan 90%''' van de verkenners overleven: Je ziet ook de eenheden buiten het dorp OF een ridder met een verkennersitem moet in de aanval zitten <br>





Huidige versie van 4 jul 2017 om 17:04

Het aanvallen van dorpen en andere spelers is een van de belangrijkste dingen die je zult doen tijdens het spelen van Tribal Wars. Want enkel door andere spelers en dorpen aan te vallen kun je nieuwe dorpen overnemen en zo jezelf groter en sterker maken. Een goede kennis van alle eenheden en natuurlijk hoe je moet aanvallen zijn daarom van belang om het spel te leren spelen.

Aanvallen: de basis

Eenheden

Om te kunnen aanvallen heb je eenheden nodig. Zonder eenheden kun je namelijk niet aanvallen. Om eenheden te krijgen moet je ze bouwen in de kazerne, stal of werkplaats. Als je eenheden hebt dan kun je verder gaan met de volgende stap.

Doelwit kiezen
Waar coördinaten te vinden zijn

Voordat je kunt aanvallen moet je natuurlijk een doelwit hebben. Daarom moet je een dorp uitkiezen dat je gaat aanvallen. Welk dorp dat is, is afhankelijk van je doel. Wil je grondstoffen plunderen? Of wil je het dorp overnemen? Op basis daarvan moet je een keuze maken. Kopieer van het doeldorp de coördinaten en plak die in je verzamelplaats. Je kan ook via de kaart aanvallen. Klik op een dorp, en klik op de twee zwaardjes. Er verschijnt een popup waarin je je troepen kan ingeven.

Verzamelplaats

Plaats1-3.png


De verzamelplaats is het gebouw waarmee je al je eenheden zal beheren. Klik op dit gebouw in je dorpoverzicht zodat je kunt beginnen met het versturen van je aanval.

Verzamelplaats; invullen
Screenshot van de aanvallen knop

Om een aanval te kunnen versturen moet je op de verzamelplaats twee dingen invullen:

  • De coördinaten van het doeldorp; plak hiervoor de gekopieerde coördinaten in het veld van de X-coördinaat (Tribal Wars vult dan automatisch ook de Y-coördinaat goed in) (indien je via de kaart aanvalt worden de coördinaten automatisch ingevuld).
  • De eenheden die je wilt sturen in de aanval; vul de aantallen van elke eenheid die je wilt sturen in bij het vakje van die eenheid (erachter staat hoeveel eenheden je totaal hebt in dat dorp, als je daarop klikt vul je het maximum in)


Zodra je alles hebt ingevuld kun je op de rode knop "aanvallen" drukken.

Bevelscherm

Je komt nu in het bevelscherm. Hier kun je controleren of je het goede dorp gaat aanvallen, met de goede eenheden en hoe lang de aanval duurt, samen met de aankomsttijd.

De Aanval

Nu moet je wachten tot de aanval aankomt. Je kunt verder niets doen om de uitkomst van de aanval te beïnvloeden. Op het moment dat de aanval aankomt, zal er bij de berichten een melding komen dat de aanval binnen is.

Voor het bericht zal een gekleurd bolletje staan. De kleur van het bolletje vertelt je iets over de inhoud van het bericht.

  • Als het bolletje blauw (Berichten Blauw.png) is, betekent het dat je het dorp succesvol verkend hebt.
  • Als het bolletje groen (Berichten Groen.png) is, heb je het gevecht gewonnen zonder eenheden kwijt te raken.
  • Als het bolletje geel (Berichten Geel.png) is, heb je het gevecht gewonnen en verliezen geleden.
  • Als het bolletje rood (Berichten Rood.png) is, heb je het gevecht verloren en ben je al je eenheden kwijt.
  • Als het bolletje rood-geel (Red yellow.png)) is, heb je het gevecht verloren en ben je al je eenheden kwijt. Je hebt echter wel gebouwen van je tegenstander vernietigd (minimaal 1 level)
  • Als het bolletje rood-blauw (Red blue.png) is, heb je het gevecht verloren, maar hebben je verkenners het overleefd. Je hebt dus wel informatie over je tegenstander opgehaald
Het Aanvalsbericht
Voorbeeld van een aanvalsbericht

Open het aanvalsbericht. Door het gekleurde bolletje weet je al een beetje wat te verwachten.

In het bericht zie je bovenaan staan hoeveel geluk je in de aanval had. Dit getal kan variëren per aanval tussen de -25% en de 25%. Het is een willekeurig gekozen getal.

Daaronder staat hoe hoog het moraal van je eenheden was in de aanval. Als het moraal 100% was vochten je eenheden op maximale kracht. Was het moraal lager, dan vochten je eenheden met minder kracht.

Vervolgens zie je jouw gegevens en je gestuurde troepen, met hoeveel verliezen je geleden hebt. Daaronder vind je alle informatie over de troepen van de verdediger. Hoeveel je ziet is afhankelijk van het resultaat van het gevecht (of je gewonnen of verloren hebt).

Tot slot kun je onderaan nog informatie vinden over hoeveel grondstoffen je hebt buitgemaakt en of de toestemming van een dorp veranderd is (enkel als een edelman van jou de aanval heeft overleefd).

Op sommige werelden zal er ook nog informatie te vinden zijn over het geloof van de troepen en over de ridders en mogelijke ridderitems.

Hoe verder

Afhankelijk van wat je met je aanval wilde bereiken kun je nu het dorp nogmaals aanvallen of verder gaan met een ander dorp aanvallen. Of je kan eerst je aanvalstroepen weer opbouwen. Voor gevorderde aanvalstactieken kun je hier terecht, zodat aanvallen echt gepland kunnen gaan worden.

Berichten

Berichten bevatten interessante informatie. Deze krijg je binnen wanneer je aanvalt, aangevallen wordt, handelt, e.d. Alle berichten worden gerangschikt per categorie. Berichten die gaan over aanval, verdediging, verkenning, ondersteuning krijgen allemaal een gekleurd bolletje voor hun naam. Wat het nut van dit bolletje is lees je hieronder. Berichten worden automatisch verwijderd na een bepaalde tijd, indien je dit niet wenst kan je je berichten in een archief stoppen, dit kan je met een Premium Account.

  • Berichten Groen.png Al jouw troepen zijn heelhuids uit het gevecht gekomen.
  • Berichten Geel.png Je hebt het gevecht gewonnen maar hebt verliezen geleden.
  • Berichten Rood.png Je hebt het gevecht verloren.
  • Red yellow.png Je hebt het gevecht verloren maar wel gebouwen gesloopt met je aanval
  • Red blue.png Je hebt het gevecht verloren maar wel verkend
  • Berichten Blauw.png De aanval was een verkenningsaanval.

Filter

Screenshot van de filter

Regelmatig zal je berichten ontvangen die je zelf als nutteloos bestempelt en zelfs liever niet ontvangt. Hiervoor dient de optie "Filter". Je vindt deze functie onder "Berichten" -> "Filter". Wanneer een filter eenmaal is ingesteld voor een groep berichten, zul je deze niet meer zien verschijnen bij je nieuwe berichten. Indien je later beslist dat je deze toch graag terug zou ontvangen kan je de filter weer uitschakelen.

Moraal

Het moraal is de wil/zin van jouw troepen om tegen de tegenstander te vechten. In je simulator (die je kan vinden in je verzamelplaats) vind je een moraal-simulator; je voegt jouw punten in en die van de tegenstander, en je krijgt het moraal te zien.

Puntengebonden Moraal

Het moraal is de wil/zin van jouw troepen om tegen de tegenstander te vechten; hoe minder punten je tegenstander heeft in verhouding met je eigen punten aantal, hoe lager jouw moraal tegen hem zal zijn. Het is dus een soort bescherming voor de kleinere spelers. Je moraal kan niet onder de 30% zakken. Wanneer de moraal 45% is, wil dit zeggen dat je troepen vechten met maar 45% van hun normale aanvalssterkte. Een kleinere speler die een grotere speler aanvalt krijgt geen extra bonus. De moraal zal dan 100% zijn.

Moraal.png

Tijdsgebonden Moraal

Op de nieuwere werelden is de tijdsgebonden moraal actief. Deze werkt nog steeds zoals de puntgebonden moraal, wat wilt zeggen dat hoe minder punten je tegenstander heeft, in verhouding met jouw punten, hoe zwakker je troepen zijn. Maar bij deze moraal speelt ook de tijd dat een speler op een wereld speelt een rol. Hoe langer de speler speelt, hoe hoger het moraal wordt, ongeacht het aantal punten.
Tijdsgebonden moraal kan niet onder de 25% zakken.

Nachtbonus

Als de nachtbonus actief is vechten de eenheden in de verdediging bij een aanval twee keer zo sterk als normaal.
De tijden voor de aanvang en einde van de nachtbonus verschillen per wereld. Je kan deze terugvinden in de aankondiging van je wereld.

Deze bonus heeft geen effect op verkenners en op verlaten dorpen. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.

Nachtbonus.png

Geluk

In elk gevecht speelt geluk een belangrijke rol, deze kan het verschil tussen een succes of een nederlaag betekenen. Geluk schommelt altijd tussen -25% en +25%. Bovenaan elk bericht zie je hoeveel geluk je hebt gehad bij een gevecht, dit is altijd gezien vanuit het standpunt van de aanvaller.

Geluk.png

Simulator

Screenshot van de simulator

De simulator geeft je de mogelijkheid om gevechten na te bootsen en zo hun mogelijke uitkomst te bepalen. Voeg jouw eenheden en die van het doelwit in, de muur en het moraal. Nadat de simulator de uitkomst van het gevecht heeft bepaald, zal het je de verliezen tonen. Je kan ook de factor geluk aanpassen. Het is aangeraden om te testen bij -25%, om zo na te gaan of je het gevecht nog steeds wint.

Hiernaast zie je een voorbeeld van een gevecht uitgerekend met de simulator:

Aanvallen Negeren

Het is mogelijk om binnenkomende aanvallen te negeren. Dit kan vooral handig zijn als je bijvoorbeeld veel fakes binnenkrijgt. Om een aanval te kunnen negeren moet je het wel eerst inschakelen via Instellingen -> Instellingen -> Inkomende aanvallen negeren. Zodra je dit gedaan hebt kun je bij Overzicht -> Aankomend aanvallen negeren. Wanneer je een aanval negeert krijg je hier geen rapportje van, tenzij je troepen verliest in de aanval.

Boerderijlimietregel

De boerderijlimietregel beperkt het aantal eenheden dat een dorp kan verzorgen. Wanneer er teveel troepen in een dorp staan, zal de troepensterkte van deze dalen. In de boerderij kan je nakijken hoeveel bewoners je momenteel in je dorp hebt en hoe hoog hun troepensterkte is.
De troepensterkte wordt als volgt berekend:


(Boerderij level)x 2500 / (Bewoners in het dorp)

Wanneer de uitkomst hoger is dan 1, zullen de troepen op hun volle sterkte vechten. Bij een waarde lager dan 1, wordt de troepensterkte verminderd met die factor.
De hoeveelheid bewoners in een dorp wordt berekend door alle boerderijplaatsen, die al de eenheden in dat dorp innemen, op te tellen. Lichte cavalerie zou dus bijvoorbeeld 4 boerderijplaatsen innemen.

Verkennen

Met verkenners kan je informatie vergaren over je vijand zijn dorp. Om een dorp te bespieden, moet je met enkele verkenners aanvallen, in het bericht dat je dan krijgt van de aanval staat de informatie over jouw vijand.

Aanvallende verkenners kunnen enkel en alleen verslagen worden door verdedigende verkenners. Je zal geen verkenners verliezen bij het verdedigen tegen een verkenningsaanval.

Over het algemeen hangt het af van je technologielevel om te bepalen wat je kan zien (in het 3-level systeem):

  • level 1: Je ziet grondstoffen in het dorp
  • level 2: Je ziet gebouwlevels in het dorp
  • level 3: Je ziet eenheden buiten het dorp

Bij een simpel (1-level) of Klassiek (10-level) technologiesysteem geldt het volgende:

  • Wanneer ridder met items actief is: Verkenners gedragen zich als een level 2 eenheid (zie hierboven)
  • Wanneer de ridder niet actief is, of is actief met Skills: De verkenners gedragen zich als een level 3 eenheid (zie hierboven)

De uiteindelijke uitkomst van de verkenningsaanval hangt af van het aantal overlevende verkenners.

  • minder dan 50%, maar minstens 1 verkenner overleeft: Je ziet enkel de eenheden gestationeerd in dat dorp.
  • meer dan 50% van de verkenners overleven: Je ziet ook de grondstoffen in het dorp.
  • meer dan 70% van de verkenners overleven: Je ziet ook de gebouwen levels in het dorp.
  • meer dan 90% van de verkenners overleven: Je ziet ook de eenheden buiten het dorp OF een ridder met een verkennersitem moet in de aanval zitten


Om een verkenningsaanval succesvol af te slaan, zijn er minstens het dubbele aantal verdedigende verkenners nodig als aanvallende verkenners.

Veroveren (Edelen)

Zie Dorpen Veroveren