De Kerk

Uit Tribalwars Wiki NL
Naar navigatie springen

De kerk

Oorspronkelijke informatie van Masterslayer00: hier

De kerk is een onderdeel dat in het spel is gekomen met update 5.0. Er zijn twee soorten kerken. Enerzijds de startkerk (oftewel eerste kerk) anderzijds de gewone kerk.

De eerste kerk

Eerste Kerk.png
De eerste kerk is uniek en kan alleen maar gebouwd worden in één dorp en alleen als er in geen enkel dorp normale kerken zijn gebouwd. Zonder de kerk zullen de troepen in de dorpen die normaal beïnvloed zijn door een kerk slechter vechten. De eerste kerk kost Hout small.png 160 Leem small.png 200 Ijzer small.png 50 en zal Boer small.png 5 / Boer small.png 5 opeisen. Het maximum level is 1 en de radius is 6.
Weetjes over de eerste kerk:

  • Bij hoofdgebouw level 15 is deze kerk af te breken.
  • Als het dorp wordt overgenomen is deze kerk vernietigd.
  • Troepen kunnen slechts onder invloed zijn van één kerk. 2 kerken hebben geen bijkomende invloed.
  • Als je geen kerk hebt kun je de 1e kerk in elk gewenst dorp bouwen en later weer verder uitbouwen naar level 1, 2 en 3 (alleen in je eerste dorp kun je die niet uitbouwen)
  • Als je je eerste dorp kwijt raakt (bij opnieuw beginnen krijg je een nieuw 1e dorp) dan heb je ook geen "niet uitbouwbare 1e kerk" meer.

De gewone kerk

KerkLVL1.png
De gewone kerk kan in ieder dorp gebouwd worden (buiten het startdorp) en is op vlak van geloof gelijkaardig aan de eerste kerk. Het enige verschil is dat deze kerk drastisch meer kost en ook een zeer groot deel van het dorp zijn boerderijruimte in beslag neemt. Een gewone kerk kan uitgebouwd worden tot maximum level 3 met als voorwaarde dat er een hoofdgebouw van level 5 en een boerderij van level 5 is gebouwd.

Benodigde Gebouwen
Hoofdgebouw (Level 5) Boerderij (Level 5)
Level Hout Leem Ijzer Arbeiders Arbeiders Totaal Radius
1 Hout small.png 16.000 Leem small.png 20.000 Ijzer small.png 5.000 Boer small.png 5000 Boer small.png 5000 4
2 Hout small.png 20.160 Leem small.png 25.600 Ijzer small.png 6.300 Boer small.png 2750 Boer small.png 7750 6
3 Hout small.png 25.402 Leem small.png 32.768 Ijzer small.png 7.938 Boer small.png 4263 Boer small.png 12013 8

Vechten met de kerk

De kerk vormt een essentieel onderdeel van het vechtsysteem. Vechten zonder geloof levert namelijk een nadeel op. Dit nadeel is enkel van kracht als de troepen vechten met geloof 0. Geloof 1 wilt zeggen dat ze gelovig zijn, geloof 0 wilt logischerwijze zeggen dat ze zonder geloof vechten.

Het geloofsysteem is gelijkaardig met het technologiesysteem van o.a. wereld 1, 3, 5 en 10. Hieronder enkele situaties om de werking van het geloof te illustreren:
Aanval:

  • Vanuit dorp in geloofsradius: Een aanval verstuurd vanuit een dorp in de geloofradius zal altijd vechten met geloof, als ze nu een dorp aanvallen binnen de radius of buiten de radius.
  • Vanuit een dorp buiten de geloofsradius: Een aanval die gestuurd wordt vanuit een dorp dat buiten de radius is gelegen zal ALTIJD ongelovig vechten. Ook als het doelwit wel in de radius ligt.


Ondersteuning
Bij ondersteuning geldt niet de radius van de speler die ondersteund, maar die van de speler die ondersteund wordt.

  • Als een dorp ondersteund wordt en dat dorp ligt BINNEN de radius van de speler die u ondersteund zullen de troepen gelovig vechten.
  • Als een dorp ondersteund wordt en dat dorp ligt BUITEN de radius van de speler die u ondersteund zullen de troepen ongelovig vechten.

Bijkomstige situaties:

  • Als een dorp ondersteund wordt dat IN UW radius ligt, maar BUITEN die van de ondersteunde speler vechten de troepen ongelovig.
  • Als een dorp ondersteund wordt dat BUITEN UW radius ligt en BUITEN die van de ondersteunde speler vechten de troepen ongelovig.

Een simpel voorbeeldje:

Bijlstrijder

Gevechtsterkte

  • Aanvalssterkte 20 | 50% ongelovig
  • Verdediging tegen infanterie 5 | 50% ongelovig
  • Verdediging tegen cavalerie 2,5 | 50% ongelovig
  • Verdediging tegen boogschutters 5 | 50% ongelovig


Bijlstrijder
Gevechtsterkte

  • Aanvalssterkte 40 | 100% gelovig
  • Verdediging tegen infanterie 10 | 100% gelovig
  • Verdediging tegen cavalerie 5 | 100% gelovig
  • Verdediging tegen boogschutters 10 | 100% gelovig

Vernietigen van de kerk

Alle kerken kunnen vernietigd worden door ze af te breken (hoofdgebouw level 15 is benodigd). Het is echter ook mogelijk een kerk van een tegenstander te vernietigen om zo het geloof uit te schakelen. Enkele handige weetjes hiervoor zijn:

  • Kerken kunnen aangevallen worden door katapulten, er zijn echter aanzienlijk meer katapulten nodig om een kerk een level te doen dalen. Reken op ongeveer 400 voor het vernietigen van een kerk van level 1, ongeveer 165 voor het verminderen van level 2 naar level 1 en ongeveer 125 om de kerk van level 3 naar level 2 te brengen. In totaal dus ongeveer 600 katapulten om drie levels af te breken. Deze aantallen zijn gerekend op een leeg dorp, zonder muur en zonder geluk of bonus!
  • Als een dorp met een kerk wordt geëdeld zal de kerk automatisch vernietigd worden.
  • De eerste kerk is aanvalbaar, maar kan niet vernietigd worden.

De radius

De radius oftewel geloofsradius beslaat de oppervlakte waarbinnen uw troepen gelovig zijn. Binnen deze radius zijn uw troepen dus onder invloed van de kerk. Bij een eerste kerk is de radius niet uit te breiden. Deze kerk is goedkoop, maar slechts eenmalig te bouwen en bij verlies van dat dorp is deze verloren (tenzij men herstart). Een gewone kerk kan ge-upgrade worden zodat de radius groter wordt. Dit zal echter veel bevolking en grondstoffen kosten. Denk dus goed na waar de kerk wordt geplaatst, want dit is een belangrijk strategisch gebouw in het spel!

Areaofinfluence.png

De radius heeft als straal de overeenkomstige waarde uitgedrukt in coördinaten (dus bij level 1 is dat 4, bij level 2 is dat 6 en bij level 3 is de radius 8).