Spelfuncties en Guides

Uit Tribalwars Wiki NL
Versie door Infinibot (overleg | bijdragen) op 2 feb 2013 om 21:15 (Bot: conversie/reparatie HTML)
Naar navigatie springen

Tribal Wars is een spel dat iedereen kan spelen. Het opbouwen van dorpen en het veroveren van nieuwe dorpen kan iedereen leren. Maar elke speler van Tribal Wars kan altijd nog nieuwe dingen bijleren. Vandaar deze pagina. Hier vind je manieren om het spel beter te kunnen spelen, beter te kunnen starten of gewoon extra informatie over bepaalde functies in het spel.


Starten op Tribal Wars

Om vanaf het moment dat je start op een wereld goed bezig te zijn is het belangrijk om te weten wat je doet. De onderstaande twee guides kunnen gebruikt worden als basis voor elke beginnende Tribal Wars speler. Wanneer je meer ervaring opdoet zul je vanzelf een eigen manier ontwikkelen om te starten.

Beginnershandleiding

Met dank aan Master Yoda voor het schrijven van deze guide Deze handleiding is voor beginners, die niet echt weten wat ze moeten doen.

Dag 1 t/m 5 (je beginnersbescherming)
Op dag 1 bouw je je hoofdgebouw naar 3, en een standbeeld (wanneer deze aanwezig is op de wereld), waar je een ridder produceert. Daarmee ga je barbaren- en bonusdorpen farmen. Als je dan nog grondstoffen over hebt, bouw je je grondstofgebouwen verder uit.
Op dag 2 bouw je je grondstofgebouwen (houthakkers, leemgroeve, ijzermijn) zo ver mogelijk uit. Voor het slapen gaan, kijk je even in je opslagplaats wanneer die vol zit. Als dat te vroeg is, doe je de opslagplaats een (paar) niveau(s) omhoog.
Op dag 3 begin je met een kazerne, waar je een paar speervechters (10 ofzo) bouwt. Die stuur je uit om dorpen te farmen.
De dag daarna doe je je hoofdgebouw naar 5, houthakkers/leemgroeve nog wat omhoog, en bouw je nog een paar speervechters. Aan het einde van de dag bouw je een smederij.
Op de laatste dag van je beginnersbescherming train je 10 zwaardvechters. Je blijft natuurlijk farmen. Je muur gaat naar 1 of 2, en voor de rest opslagplaats en grondstofgebouwen.

De dagen daarna
Zodra je uit beginnersbescherming bent gekomen, kunnen andere spelers je aanvallen. Wees gewaarschuwd! Bouw je schuilplaats uit naar 10, produceer 50, het liefst 100 zwaardvechters, en doe je muur naar 10. Blijf farmen met je ridder en speervechters, maar houd altijd zo veel mogelijk zwaardvechters thuis, zodat je dorp niet onbewaakt achter blijft.
Je houthakkers, leemgroeve en ijzermijn doe je flink omhoog, die moeten zo snel mogelijk 30 zijn. Dit zal in de eerste 2 weken van je account niet lukken, maar je zal een heel eind op weg komen.

De 3e week
We gaan nu naar een edelman toewerken. Je grondstofgebouwen moet je blijven uitbouwen, maar doe ook zo nu en dan je hoofdgebouw, smederij en [[marktplaats] omhoog. Je hoofdgebouw en smederij moeten in 20 en je marktplaats in 10, om een adelshoeve te bouwen. Ook moet je extra troepen bouwen, omdat je, wanneer je 2 dorpen hebt, die allebei moet kunnen verdedigen. Probeer evenveel speervechters en zwaardvechters te hebben als je aantal punten. Dus bij 1000 punten 1000 speervechters en 1000 zwaardvechters. Je muur kan je ook naar 20 doen.

Een 2e dorp!
Zodra je de benodigdheden voor een adelshoeve hebt, moet je die bouwen. Dan moet je geduld hebben, een edelman kost niet niks. Je moet voor je 1e edelman 1 goudmunt slaan of een pakketje opslaan (afhankelijk van de wereld. Dit is erg duur, maar zodra je genoeg gespaard heb kun je een dorp gaan kiezen dat je wilt overnemen. Je kan voor je buurman gaan, zodat je snel kan ondersteunen wanneer dat nodig is, en je handelaren niet zo lang hoeven te lopen met grondstoffen voor het nieuwe dorp. Of je neemt een bonusdorp (niet op elke wereld aanwezig), zodat je bijvoorbeeld 100% extra leemproductie hebt, of je stal 30% sneller produceert. Kies, wat jou het slimste lijkt.

Het 2e dorp uitbouwen
In het 2e dorp moet je je alleen focussen op de grondstofgebouwen. Die moeten zo snel mogelijk 30 zijn. Je kan grondstoffen sturen vanuit je hoofddorp, zodat het sneller gaat. Je kan die grondstoffen ook bewaren, om in je hoofddorp je leger uit te breiden. Omdat je nu 2 dorpen hebt, moet je nog meer troepen hebben. Probeer om ongeveer 2000 speervechters en 2000 zwaardvechters in je 2e dorp te zetten, ter verdediging. De rest van je troepen laat je in je hoofddorp.

Aanvalstroepen produceren
Zodra je grondstofgebouwen in je 2e dorp 30 zijn, kan je aanvalstroepen produceren. Je hoofddorp is het verdedigingsdorp, in dat dorp produceer je alleen maar verdedigingstroepen (speervechters en zwaardvechters), zodat je in je 2e dorp een gigantisch aanvalsleger kan produceren. We gaan hier een stal bouwen. De benodigdheden daarvoor zijn een kazerne (level 5), een smederij (level 5) en een hoofdgebouw (level 10). Je stal doe je naar level 3, zodat je lichte cavalerie kan onderzoeken in je smederij en kan produceren. Daar bouw je er 1000 van. Ook bouw je in je kazerne 3000 bijlstrijders. Nu heb je een mooi aanvalsleger, zodat je vervelende buren in de pan kunt hakken.
Maar wat extra versterking kan altijd handig zijn. De tegenstander zal waarschijnlijk een muur hebben, die hem erg veel extra verdediging geeft. Om een muur te vernietigen, hebben we rammen nodig. Die bouw je in de werkplaats. Daarvoor heb je een hoofdgebouw (level 10) en een smederij (level 10) nodig. Zodra je een werkplaats hebt, onderzoek je de ram in de smederij. Je bouwt 100 rammen, zodat je de tegenstanders muur kan verzwakken.

Starten: gevorderd

De bovenstaande guide is voor beginners op Tribal Wars en zorgt ervoor dat je gestaag maar relatief veilig kunt groeien. Er zijn echter meer guides voor het starten die gebruikt kunnen worden. De meeste hiervan zijn een stuk offensiever ingesteld. Kijk hiervoor onder:

Veel Gestelde Vragen

Als beginner is het natuurlijk goed mogelijk dat je met een aantal vragen zit met betrekking tot Tribal Wars. Kijk daarom ook eens de veelgestelde vragen op het forum. Hier wordt op de meeste voorkomende vragen een antwoord gegeven. Verdere vragen kunnen in het vragenforum gesteld worden.

Spelfuncties

Tribal Wars is een spel dat nog steeds in ontwikkeling is. Dat betekent dat er nog zo nu en dan nog nieuwe functies bijkomen, zoals bijvoorbeeld de ridderitems of de kerk. Hieronder wat meer informatie over deze dingen.

De Kaart

De kaart is het centrale punt voor jouw oriëntatie binnen het spel. Wanneer je opzoek bent naar een dorp om aan te vallen in jouw omgeving dan zul je hiervoor de kaart gebruiken. Je kunt op de kaart ook je omgeving in de gaten houden. Er bestaan twee kaarten die je kunt gebruiken wanneer je boven je dorpsoverzichtt op kaart drukt. Zie voor meer informatie de pagina Kaart

De Ridder

De ridder is een handige eenheid die vooral in het begin onmisbaar is voor je leger. De ridder vermindert het aantal eenheden dat je verliest in de aanval en kan ook veel grondstoffen meenemen als je je dorpen aan het farmen bent. Ook in de verdediging is een ridder in het begin onmisbaar. Daarnaast kan de ridder op sommige werelden wapens verzamelen om jouw leger sterker te maken. Voor meer informatie kun je kijken op de pagina over De Ridder.

De Kerk

De kerk is een onderdeel dat in het spel is gekomen met update 5.0. Er zijn twee soorten kerken. Enerzijds de startkerk (oftewel eerste kerk) anderzijds de gewone kerk. De Kerk maakt je eenheden gelovig en het is dus handig om goed te weten hoe een kerk werkt. Daarvoor is de pagina over De Kerk.

Vakantievervanging

De vakantievervanging optie bestaat voor mensen die langere tijd niet online kunnen komen. Voor elke wereld moet de vakantievervanging apart worden ingesteld. Pas echter op aan wie je je vakantievervanging geeft; deze persoon heeft immers bijna totale controle over je account. Zorg dat je de vervanger 100% kan vertrouwen. Voor meer informatie over de werking van vakantievervaning kun je terecht op de pagina over Vakantievervanging.

De Burgerwacht

Sinds versie 7.0 is het mogelijk om burgerwacht op te roepen in het begin van de wereld. Als je een aanval op je dorp verwacht, kun je bij de boerderij een burgerwacht opstellen die je landerijen verdedigt. De burgerwacht kan alleen voor de verdediging worden ingezet en mag het dorp niet verlaten

Aanvallen

Timen

Timen is het snel sturen van meerdere aanvallen zodat deze binnen dezelfde seconde (of meer) aankomen. Hoe sneller aanvallen elkaar opvolgen, hoe moeilijker het zal zijn voor de verdediger om hier eenheden tussen te plaatsen. Dit werkt voor elke browser anders. Bij de pagina Timen wordt besproken hoe je goed kunt timen met behulp van Internet Explorer, FireFox of Opera.

Faken

Om een tegenstander te verwarren kun je een groot aantal aanvallen versturen die als enige doel hebben om je tegenstander te verwarren. Dit worden fakes genoemd. Fakes bevatten zo min mogelijk eenheden, zodat je weinig eenheden verliest als ze doodgaan. Hoe je moet faken kun je zien op de pagina Faken.

Farmen

Farmen wordt vooral in het begin van een wereld gebruikt, maar ook in een later stadium. Farmen is het aanvallen van spelers en barbarendorpen met als doel het stelen van grondstoffen. Door veel te farmen, kun je sneller groeien in punten en troepen.

Verdedigen

Taggen

Taggen (klik voor meer informatie) is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je doet is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.

Dodgen

Dodgen is het ontwijken van aanvallen van de tegenstander. Dit kan je op een aantal manieren doen. Welke manieren dit zijn kun je zien bij de pagina Dodgen.

Snipen

Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hoe je dit doet zie je op de pagina Snipen.

Backtime ontwijken

Wanneer iemand je backtimet (het aanvallen van een vijand waarbij de offensieve troepen in een zo kort mogelijke tijd na terugkomst van de vijandige troepen aanvallen) is het vaak lastig om op tijd al je troepen het dorp uit te krijgen. Zie hiervoor de pagina Bactime ontwijken

Tribal Wars Termen en meer

Tribal Wars bestaat al een aantal jaren en in die tijd heeft het spel een eigen jargon ontwikkeld. Daarom heeft de wiki een woordenboek die alle termen die ingeburgerd zijn in Tribal Wars uit te leggen. Zie hiervoor het Tribal Wars woordenboek

Daarnaast maakt Tribal Wars gebruikt van BB-codes. Dit zijn codes om opmaak van berichten mee aan te passen. In het spel werken de codes op sommige plekken niet, dus kijk goed in de tabel.