Verdedigen: verschil tussen versies

Uit Tribalwars Wiki NL
Naar navigatie springen
Regel 62: Regel 62:
===Verdedigingstactiek: Snipen===
===Verdedigingstactiek: Snipen===


Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hieronder wordt uitgelegd hoe dat moet in een millieseconden werld en een seconden wereld.
Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hieronder wordt uitgelegd hoe dat moet in een millieseconden wereld en een seconden wereld.


====Milliseconden wereld====
====Milliseconden wereld====

Versie van 14 jan 2011 22:23

Verdedigen

Screenshot van de schuilplaats

Als je regelmatig aangevallen wordt, is de aanvaller meest waarschijnlijk geïnteresseerd in je grondstoffen of om je dorp over te nemen.

Als de aanvaller geen edelman meestuurt, probeert hij waarschijnlijk gewoon om je grondstoffen te plunderen. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om jezelf te verdedigen:

  • Jouw stam contacteren voor hulp
  • De opgeslagen grondstoffen laag houden, waardoor jouw aanvallen onaantrekkelijk wordt
  • Troepen rekruteren, alsook je schuilplaats en muur opbouwen

Elke eenheid heeft zijn eigen kwaliteiten, wat de ene eenheid beter maakt in het aanvallen en de andere in het verdedigen. De exacte kwaliteiten kan je terugvinden in het Eenhedenoverzicht.
De ridder is een zeer handige eenheid in het begin: hij vermindert de verliezen en vermeerdert de buit, vooral als je stam ook nog ondersteuning stuurt.

Simulator

Screenshot van de simulator

De simulator geeft je de mogelijkheid om gevechten na te bootsen en zo hun mogelijke uitkomst te bepalen. Voeg jouw eenheden en die van het doelwit in, de muur en het moraal. Nadat de simulator de uitkomst van het gevecht heeft bepaald, zal het je de verliezen tonen. Je kan ook de factor geluk aanpassen. Het is aangeraden om te testen bij -25%, om zo na te gaan of je het gevecht nog steeds wint.

Hiernaast zie je een voorbeeld van een gevecht uitgerekend met de simulator:

Boerderijlimietregel

De boerderijlimietregel beperkt het aantal eenheden dat een dorp kan verzorgen. Wanneer er teveel troepen in een dorp staan, zal de troepensterkte van deze dalen. In de boerderij kan je nakijken hoeveel bewoners je momenteel in je dorp hebt en hoe hoog hun troepensterkte is.
De troepensterkte wordt als volgt berekend:


(Boerderij level)x 2500 / (Bewoners in het dorp)

Wanneer de uitkomst hoger is dan 1, zullen de troepen op hun volle sterkte vechten. Bij een waarde lager dan 1, wordt de troepensterkte verminderd met die factor.
De hoeveelheid bewoners in een dorp wordt berekend door alle boerderijplaatsen, die al de eenheden in dat dorp innemen, op te tellen. Lichte cavalerie zou dus bijvoorbeeld 4 boerderijplaatsen innemen.

Nachtbonus

De nachtbonus geldt tussen 1 en 7 uur (met uitzondering van wereld 1; de nachtbonus is hier van 0 tot 7 uur). Als de nachtbonus actief is vechten de eenheden in de verdediging bij een aanval twee keer zo sterk als normaal.
Deze bonus heeft geen effect op verkenners en op verlaten dorpen. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.

Verdedigingshulpmiddel: Taggen

Taggen is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je gaat is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.

Er zijn twee situaties mogelijk als er aanvallen binnenkomen. Situatie 1: je bent online op dit moment. Situatie 2: op het moment dat je online komt zie je dat er aanvallen aankomen.

Situatie 1: Je bent net lekker bezig met je dorpen opbouwen of eenheden te bouwen en opeens komt er een aanval aan. Op het moment dat je ernaar kijkt zijn het er al twee, en het worden er langzaam maar zeker steeds meer. Als je dit meemaakt en je hebt wat tijd dan heb je veel geluk. Je kunt nu namelijk alle aanvallen gaan taggen zodat je weet wat een aanval bevat. Doe dit altijd ongeacht of je denkt dat het fakes zijn of niet.

Taggen met PA

Taggen met behulp van PA is het makkelijkst, omdat sinds enkele maanden dit in TW is ingebouwd. Hoe moet je dit doen? Ga om te beginnen naar het overzichtsscherm Aankomend. (Of klik op het aantal aanvallen dat binnenkomt om er meteen te komen). Vervolgens klik je bij een aanval op Aanval in de kolom Bevel. Je bent nu in het bevelscherm, waarin je alle informatie van de aanval kan zien. Onderaan zie je >>Looptijden Aantonen.

Als je hierop drukt opent er een lijst met de looptijden van elke eenheid tot jouw dorp. Nu moet je de tijden gaan vergelijken. Welke tijd komt het dichtste overeen? Als je die gevonden hebt klik je rechts van de eenheid op [Bestand:Rename.png. Er verschijnt dan een naam om de aanval te geven. Druk vervolgens ook en je ziet dat in het bevel nu staat welke eenheid er als traagste in de aanval zit. Je hebt de aanval nu getagged.

Taggen zonder PA
Taggen zonder PA is ietsje meer werk, maar daarom niet minder belangrijk. Ga naar een dorp waar een aanval aankomt. Klik vervolgens rechts in het scherm op de aanval om in het bevelscherm te komen. Vervolgens ga je naar de Afstandsberekenaar van TWstats. Daar voer je de coördinaten in van de twee dorpen die in het bevelscherm staan. TW-stats berekent dan voor jou de reistijden en je kan de tijden vergelijken om de aanvallen te taggen.

Zodra je weet welke eenheid er in de aanval zit. Klik je bovenaan het bevelscherm op Bestand:Rename.png en herbenoem je de aanval zelf naar de eenheid (en extra informatie als je dit wilt. De aanval is nu getagged.



Zodra je getagged hebt ga je naar het stamforum en post je de lijst met de aanvallen en bij welke dorpen je het hardste ondersteuning nodig hebt. Als je Greasemonkey of Userscript hebt, post dan de lijst van aanvallen gesorteerd op doeldorpen (Installeer deze tool). Dit maakt het veel gemakkelijker om te zien welke aanvallen eraan komen per dorp, waar het hardste ondersteuning nodig is en het belangrijkste, spelers dichtbij kunnen kijken of ze ondersteuning tussen clears en edels kunnen timen.

Situatie 2: Je logt in, zin in TW en opeens zie je dat er een flink aantal aanvallen binnenkomen, zonder een enkel idee van hoe lang die al lopen. Als eerste ga je nu naar Instellingen -> Aanmeldingen en kijkt naar je een na laatste inlogtijd en gok je ongeveer hoe lang het geleden is dat je bent ingelogd. Dit moet je weten als je wilt taggen. Dat is namelijk het volgende wat je gaat doen, alle aanvallen taggen.

Als het aanvallen zijn die lang lopen (100+ uur bv) dan kan je vaak nog zien welke eenheid het is als je weet hoeveel uur geleden je het laatste (ongeveer) hebt ingelogd. Dan kan je na afleiding nog zien wat de aanval is en de aanval dus taggen. Doe dit. Zijn de aanvallen te kort om het nog te kunnen achterhalen hernoem de aanvallen toch naar iets. Op deze manier kan je later nieuwe aanvallen herkennen en die wel taggen. Doe je dit niet benadeel je jezelf alleen maar.

Verdedigingstactieken

Verdedigingstactiek: Dodgen

Dodgen: Dodgen is het ontwijken van aanvallen van de tegenstander. Dit kan je op een aantal manieren doen: vlak voor aanval, eenheden wegsturen en ondersteunen

1) Vlak voor de aanval. Als de aanval bijna aankomt (binnen 10 min) stuur je de eenheden weg (als ondersteuning) naar een nabij gelegen dorp. Je annuleert de aanval weer net voordat de aanval landt (of net erna) en dan komen de eenheden weer terug. In dit geval kan je ook met grondstoffen dodgen (let hierbij op dat je enkel binnen 5 min na versturen kan annuleren). Dit kan handig zijn als de muur wordt gesloopt, kan je weer snel opbouwen.

2) Eenheden wegsturen. Als je weg moet lang voordat de aanval komt kan je je eenheden als een aanval wegsturen naar bv een barbarendorp, op een dergelijk manier dat de eenheden uit het dorp weer terugkomen nadat de aanvallen op het dorp geweest zijn. Zo verlies je geen eenheden, enkel je muur.

3) Ondersteunen. Als je weg moet lang voordat de aanval komt kan je je eenheden als ondersteuning wegsturen naar een nabij gelegen dorp. Dan kan je ze weer snel terugroepen als ze nodig zijn als je weer online komt. En zo verlies je opnieuw geen eenheden.

Verdedigingstactiek: Snipen

Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hieronder wordt uitgelegd hoe dat moet in een millieseconden wereld en een seconden wereld.

Milliseconden wereld

Bij snipen is het belangrijk dat je alle inkomende aanvallen getagged hebt(dat je weet wat de langzaamste soort soldaat is in elke aanval).
Laten we uitgaan van de volgende situatie:
Er komen 5 aanvallen naar je toe. Als volgt getimed;

Veeg 12:00:00:000
Edel 12:00:00:200
Edel 12:00:00:250
Edel 12:00:00:300
Edel 12:00:00:350

Nu ga je proberen om tussen de veeg en de laatste edel zoveel mogelijk troepen in je dorp aan te laten komen.v Je gaat kijken hoelang je sloomste eenheid van de troepen die je in het dorp hebt waarmee je wilt ondersteunen erover doen om naar dat dorp toe te komen, dan reken je uit wanneer je ze moet sturen. Laten we voor het gemak zeggen dat de sloomste eenheid er vier uur over doet.
Dan moet je de soldaten om 8:00:00:000 sturen. Je kunt de hele aanval in een maal sturen of hem verdelen in stukjes en dan net zo timen als een edeltreintje zodat je ze verdeelt tussen zijn edels.
Om meer kansen van slagen te creëren probeer je het eerst met de sloomste eenheid, dan met de één na sloomste eenheid enzovoort. Zo bouw je kansen op. Als je een ram hebt in een verdedigingsdorp is het ook handig om die te gebruiken om meer kansen te creëren om goed te snipen ondanks dat het geen verdedigingseenheid is.

Seconden wereld

Op een seconden wereld werkt het anders. De aanval die als eerste verstuurd is komt ook als eerste aan. Een aantal voorbeelden en reacties daarop:

Veeg: 12:00:00
Edel: 12:00:01
Edel: 12:00:01
Edel 12:00:01
Edel 12:00:01

In dit geval moet je je aanval timen in de zelfde seconden als de veeg, omdat zijn veeg eerder verstuurd is zal deze ook eerder aankomen, hierna zal jouw versterking in het dorp aankomen en daarna het edeltreintje.

Veeg: 12:00:00
Edel: 12:00:00
Edel:12:00:00
Edel:12:00:01

In dit geval moet je je versterking plaatsen in de zelfde seconden als de eerste drie aanvallen. Hij zal dan na de derde edel aankomen en voor de laatste edel.
Als de veeg en de eerste twee edels in één seconden zitten en de laatste 2 edels in de seconden erna zitten moet je ze timen in de seconden dat de veeg met de eerste twee edels aankomen.
Het blijft hetzelfde principe.