Verdedigingstactieken: verschil tussen versies

Uit Tribalwars Wiki NL
Naar navigatie springen
k (Robot: automatisch tekst vervangen (-betekend +betekent))
kGeen bewerkingssamenvatting
 
Regel 11: Regel 11:
<br>
<br>
Als je hierop drukt opent er een lijst met de looptijden van elke eenheid tot jouw dorp. Nu moet je de tijden gaan vergelijken. Welke tijd komt het dichtste overeen? Als je die gevonden hebt klik je rechts van de eenheid op [[Bestand:Rename.png]]. Er verschijnt dan een naam om de aanval te geven. Druk vervolgens op ok en je ziet dat in het bevel nu staat welke eenheid er als traagste in de aanval zit. Je hebt de aanval nu getagged.<br>
Als je hierop drukt opent er een lijst met de looptijden van elke eenheid tot jouw dorp. Nu moet je de tijden gaan vergelijken. Welke tijd komt het dichtste overeen? Als je die gevonden hebt klik je rechts van de eenheid op [[Bestand:Rename.png]]. Er verschijnt dan een naam om de aanval te geven. Druk vervolgens op ok en je ziet dat in het bevel nu staat welke eenheid er als traagste in de aanval zit. Je hebt de aanval nu getagged.<br>
<br>
Je kan ook de label functie gebruiken. Ga naar je aankomend overzicht, scroll naar beneden en selecteer alle. Klik daarna op '''label''' om je aanvallen te taggen. <br>
<br>
<br>
'''Taggen zonder PA'''<br>
'''Taggen zonder PA'''<br>

Huidige versie van 15 jul 2014 om 14:24

Verdedigingshulpmiddel: Taggen

Taggen is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je gaat is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.

Er zijn twee situaties mogelijk als er aanvallen binnenkomen. Situatie 1: je bent online op dit moment. Situatie 2: op het moment dat je online komt zie je dat er aanvallen aankomen.

Situatie 1: Je bent net lekker bezig met je dorpen opbouwen of eenheden te bouwen en opeens komt er een aanval aan. Op het moment dat je ernaar kijkt zijn het er al twee, en het worden er langzaam maar zeker steeds meer. Als je dit meemaakt en je hebt wat tijd dan heb je veel geluk. Je kunt nu namelijk alle aanvallen gaan taggen zodat je weet wat een aanval bevat. Doe dit altijd ongeacht of je denkt dat het fakes zijn of niet.

Taggen met PA

Taggen met behulp van PA is het makkelijkst, omdat sinds enkele maanden dit in TW is ingebouwd. Hoe moet je dit doen? Ga om te beginnen naar het overzichtsscherm Aankomend. (Of klik op het aantal aanvallen dat binnenkomt om er meteen te komen). Vervolgens klik je bij een aanval op Aanval in de kolom Bevel. Je bent nu in het bevelscherm, waarin je alle informatie van de aanval kan zien. Onderaan zie je >>Looptijden Aantonen.

Als je hierop drukt opent er een lijst met de looptijden van elke eenheid tot jouw dorp. Nu moet je de tijden gaan vergelijken. Welke tijd komt het dichtste overeen? Als je die gevonden hebt klik je rechts van de eenheid op Rename.png. Er verschijnt dan een naam om de aanval te geven. Druk vervolgens op ok en je ziet dat in het bevel nu staat welke eenheid er als traagste in de aanval zit. Je hebt de aanval nu getagged.

Je kan ook de label functie gebruiken. Ga naar je aankomend overzicht, scroll naar beneden en selecteer alle. Klik daarna op label om je aanvallen te taggen.

Taggen zonder PA
Taggen zonder PA is ietsje meer werk, maar daarom niet minder belangrijk. Ga naar een dorp waar een aanval aankomt. Klik vervolgens rechts in het scherm op de aanval om in het bevelscherm te komen. Vervolgens ga je naar de Afstandsberekenaar van TWstats. Daar voer je de coördinaten in van de twee dorpen die in het bevelscherm staan. TW-stats berekent dan voor jou de reistijden en je kan de tijden vergelijken om de aanvallen te taggen.

Zodra je weet welke eenheid er in de aanval zit. Klik je bovenaan het bevelscherm op Bestand:Rename.png en herbenoem je de aanval zelf naar de eenheid (en extra informatie als je dit wilt. De aanval is nu getagged.



Zodra je getagged hebt ga je naar het stamforum en post je de lijst met de aanvallen en bij welke dorpen je het hardste ondersteuning nodig hebt. Als je Greasemonkey of Userscript hebt, post dan de lijst van aanvallen gesorteerd op doeldorpen (Installeer deze tool). Dit maakt het veel gemakkelijker om te zien welke aanvallen eraan komen per dorp, waar het hardste ondersteuning nodig is en het belangrijkste, spelers dichtbij kunnen kijken of ze ondersteuning tussen clears en edels kunnen timen.

Situatie 2: Je logt in, zin in TW en opeens zie je dat er een flink aantal aanvallen binnenkomen, zonder een enkel idee van hoe lang die al lopen. Als eerste ga je nu naar Instellingen -> Aanmeldingen en kijkt naar je een na laatste inlogtijd en gok je ongeveer hoe lang het geleden is dat je bent ingelogd. Dit moet je weten als je wilt taggen. Dat is namelijk het volgende wat je gaat doen, alle aanvallen taggen.

Als het aanvallen zijn die lang lopen (100+ uur bv) dan kan je vaak nog zien welke eenheid het is als je weet hoeveel uur geleden je het laatste (ongeveer) hebt ingelogd. Dan kan je na afleiding nog zien wat de aanval is en de aanval dus taggen. Doe dit. Zijn de aanvallen te kort om het nog te kunnen achterhalen hernoem de aanvallen toch naar iets. Op deze manier kan je later nieuwe aanvallen herkennen en die wel taggen. Doe je dit niet benadeel je jezelf alleen maar.

Verdedigingstactiek: Dodgen

Dodgen is het ontwijken van aanvallen van de tegenstander. Dit kan je op een aantal manieren doen: vlak voor aanval, eenheden wegsturen en ondersteunen

Vlak voor de aanval

Als de aanval bijna aankomt (binnen 10 min) stuur je de eenheden weg (als ondersteuning) naar een nabij gelegen dorp. Je annuleert de aanval weer net voordat de aanval landt (of net erna) en dan komen de eenheden weer terug. In dit geval kan je ook met grondstoffen dodgen (let hierbij op dat je enkel binnen 5 min na versturen kan annuleren). Dit kan handig zijn als de muur wordt gesloopt, kan je weer snel opbouwen.

Eenheden wegsturen

Als je weg moet lang voordat de aanval komt kan je je eenheden als een aanval wegsturen naar bv een barbarendorp, op een dergelijk manier dat de eenheden uit het dorp weer terugkomen nadat de aanvallen op het dorp geweest zijn. Zo verlies je geen eenheden, enkel je muur.

Ondersteunen

Als je weg moet lang voordat de aanval komt kan je je eenheden als ondersteuning wegsturen naar een nabij gelegen dorp. Dan kan je ze weer snel terugroepen als ze nodig zijn als je weer online komt. En zo verlies je opnieuw geen eenheden.

Verdedigingstactiek: Snipen

Snipen is het doden van één of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hieronder wordt uitgelegd hoe dat moet in een milliseconden wereld en een seconden wereld.

Milliseconden wereld

Bij snipen is het belangrijk dat je alle inkomende aanvallen getagged hebt(dat je weet wat de langzaamste soort soldaat is in elke aanval).
Laten we uitgaan van de volgende situatie:
Er komen 5 aanvallen naar je toe. Als volgt getimed;

Veeg 12:00:00:000
Edel 12:00:00:200
Edel 12:00:00:250
Edel 12:00:00:300
Edel 12:00:00:350

Nu ga je proberen om tussen de veeg en de laatste edel zoveel mogelijk troepen in je dorp aan te laten komen. Je gaat kijken hoelang je traagste eenheid van de troepen die je in het dorp hebt waarmee je wilt ondersteunen erover doen om naar dat dorp toe te komen, dan reken je uit wanneer je ze moet sturen. Laten we voor het gemak zeggen dat de traagste eenheid er vier uur over doet.
Dan moet je de soldaten om 8:00:00:000 sturen. Je kunt de hele aanval in een maal sturen of hem verdelen in stukjes en dan net zo timen als een edeltreintje zodat je ze verdeelt tussen zijn edels.
Om meer kansen van slagen te creëren probeer je het eerst met de traagste eenheid, dan met de één na traagste eenheid enzovoort. Zo bouw je kansen op. Als je een ram hebt in een verdedigingsdorp is het ook handig om die te gebruiken om meer kansen te creëren om goed te snipen ondanks dat het geen verdedigingseenheid is.

Seconden wereld

Op een seconden wereld werkt het anders. De aanval die als eerste verstuurd is komt ook als eerste aan. Een aantal voorbeelden en reacties daarop:

Veeg: 12:00:00
Edel: 12:00:01
Edel: 12:00:01
Edel 12:00:01
Edel 12:00:01

Snipen.png
In dit geval moet je je aanval timen in de zelfde seconden als de veeg, omdat zijn veeg eerder verstuurd is zal deze ook eerder aankomen, hierna zal jouw versterking in het dorp aankomen en daarna het edeltreintje.

Veeg: 12:00:00
Edel: 12:00:00
Edel:12:00:00
Edel:12:00:01

In dit geval moet je je versterking plaatsen in de zelfde seconden als de eerste drie aanvallen. Hij zal dan na de derde edel aankomen en voor de laatste edel.
Als de veeg en de eerste twee edels in één seconden zitten en de laatste 2 edels in de seconden erna zitten moet je ze timen in de seconden dat de veeg met de eerste twee edels aankomen.
Het blijft hetzelfde principe.

Snipen uit eigen dorp

De bovenstaande methode werkt enkel wanneer je meer dan 1 dorp hebt. Als je maar een dorp hebt werkt het snipen net even wat anders. Je moet nu namelijk met eenheden die al in het dorp aanwezig tussen de binnenkomende aanvallen komen.

Hoe het snipen vanuit eigen dorp werkt is afhankelijk van de instellingen van de wereld, opnieuw gebaseerd op milliseconden wereld of hele seconden wereld

Milliseconden wereld

We gaan uit van de volgende situatie.

Veeg 11:59:59:000
Edel 12:00:00:200
Edel 12:00:00:250
Edel 12:00:00:300
Edel 12:00:00:350

Het is nu de bedoeling dat jouw troepen om 11:59:59:000 niet in het dorp zijn, maar om 12:00:00:200 wel. Om dit te doen moet jij jouw troepen wegsturen om aan te vallen naar een nabij gelegen dorp zodat deze terugkomt in 12:00:00 (milliseconden worden hier niet bij vermeld omdat terugkerende aanvallen altijd op 0 milliseconden terugkeren. Je gaat dus opzoek naar een dorp in de regio dat de helft van de reistijd van de veeg heeft (je moet rekening houden met de terugkeer). Wanneer je deze gevonden hebt stuur de aanval weg op het moment dat de reistijd van de veeg even lang is als de helft van de reistijd van de aanval. Dan zou deze na afloop terug moeten komen na de veeg, maar voor de edels.

Dit kan echter een groot risico zijn of je hebt te weinig tijd (aanvallen lopen nog te kort). Daarvoor kun je ook met afgebroken commando's werken. Stuur je troepen weg uit het dorp als een looptijd onder de 20 minuten heeft en wanneer de looptijd van de veeg op een makkelijk tijdstip zit (bijvoorbeeld 16 minuten precies). Je moet nu het verschil vergelijken tussen de nog resterende loopduur van de veeg en het wegsturen van jouw aanval (in bevelscherm zichtbaar), dit zal een tot enkele seconden zijn. Je moet nu zorgen dat jouw afgebroken aanval tussen deze twee aanvallen terugkomt

Veeg 11:59:59:000
Edel 12:00:00:200

Dit betekent dat deze maximaal een seconde na de veeg mag aankomen. De looptijd was nog 16 minuten, dus na 8 minuten (+/- een paar seconden die je moet berekenen) moet jij je aanval afbreken, zodat hij precies na de veeg en voor de edels terugkomt. Let erop dat een afgebroken aanval niet precies op 0 milliseconden terugkomt.

Het vergt wat oefening om dit goed te kunnen.

Seconden wereld

Dit werkt eigenlijk hetzelfde als hierboven, met een uitzondering, wannneer de veeg en edels in dezelfde seconden aankomen is het niet mogelijk te snipen. Jouw terugkerende aanval / afgebroken commando komt als laatste aan en kan niet tussen de veeg en edel komen. Is er een verschil van een (of meer) seconden tussen de veeg dan moet jij proberen in dezelfde seconden als de veeg aan te komen.

Backtime ontwijken

Wanneer iemand je backtimet (het aanvallen van een vijand waarbij de offensieve troepen in een zo kort mogelijke tijd na terugkomst van de vijandige troepen aanvallen) is het vaak lastig om op tijd al je troepen het dorp uit te krijgen. Er zijn twee manieren om de backtime te ontwijken.

Manier 1:
Let op, hiervoor is een Premium Account nodig

  • Zorg dat er geen troepen in je dorp staan
  • Ga naar een recent aanvalsrapportje
  • Kies de optie » Met alle troepen nog een keer aanvallen onderaan het rapportje
  • Omdat je dorp leeg is krijg je een melding waarin staat Geen eenheden geselecteerd, zodra je troepen terugkomen zal de pagina automatisch verder gaan.
  • Hang met je muis boven de plek waar de oke knop komt en druk op oke.


Manier 2:

  • Ga naar de verzamelplaats
  • Stuur alle huidige troepen in het dorp weg
  • Vul de coördinaten van een dichtbijzijnd dorp
  • Vul de hoeveelheid troepen in van de terugkomende aanval
  • Klik op aanvallen "net" voordat de aanval terugkomt, door de vertraging ga je dan door naar het bevelscherm (als het goed is)
  • Druk op oke om de aanval weg te sturen. Hopelijk op tijd