Verdedigingstactieken

Uit Tribalwars Wiki NL
Versie door Ramoth (overleg | bijdragen) op 24 feb 2011 om 12:00 (Nieuwe pagina aangemaakt met '==Verdedigingshulpmiddel: Taggen== Taggen is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je gaat is dat je gaat kijken welk...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen

Verdedigingshulpmiddel: Taggen

Taggen is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je gaat is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.

Er zijn twee situaties mogelijk als er aanvallen binnenkomen. Situatie 1: je bent online op dit moment. Situatie 2: op het moment dat je online komt zie je dat er aanvallen aankomen.

Situatie 1: Je bent net lekker bezig met je dorpen opbouwen of eenheden te bouwen en opeens komt er een aanval aan. Op het moment dat je ernaar kijkt zijn het er al twee, en het worden er langzaam maar zeker steeds meer. Als je dit meemaakt en je hebt wat tijd dan heb je veel geluk. Je kunt nu namelijk alle aanvallen gaan taggen zodat je weet wat een aanval bevat. Doe dit altijd ongeacht of je denkt dat het fakes zijn of niet.

Taggen met PA

Taggen met behulp van PA is het makkelijkst, omdat sinds enkele maanden dit in TW is ingebouwd. Hoe moet je dit doen? Ga om te beginnen naar het overzichtsscherm Aankomend. (Of klik op het aantal aanvallen dat binnenkomt om er meteen te komen). Vervolgens klik je bij een aanval op Aanval in de kolom Bevel. Je bent nu in het bevelscherm, waarin je alle informatie van de aanval kan zien. Onderaan zie je >>Looptijden Aantonen.

Als je hierop drukt opent er een lijst met de looptijden van elke eenheid tot jouw dorp. Nu moet je de tijden gaan vergelijken. Welke tijd komt het dichtste overeen? Als je die gevonden hebt klik je rechts van de eenheid op [Bestand:Rename.png. Er verschijnt dan een naam om de aanval te geven. Druk vervolgens ook en je ziet dat in het bevel nu staat welke eenheid er als traagste in de aanval zit. Je hebt de aanval nu getagged.

Taggen zonder PA
Taggen zonder PA is ietsje meer werk, maar daarom niet minder belangrijk. Ga naar een dorp waar een aanval aankomt. Klik vervolgens rechts in het scherm op de aanval om in het bevelscherm te komen. Vervolgens ga je naar de Afstandsberekenaar van TWstats. Daar voer je de coördinaten in van de twee dorpen die in het bevelscherm staan. TW-stats berekent dan voor jou de reistijden en je kan de tijden vergelijken om de aanvallen te taggen.

Zodra je weet welke eenheid er in de aanval zit. Klik je bovenaan het bevelscherm op Bestand:Rename.png en herbenoem je de aanval zelf naar de eenheid (en extra informatie als je dit wilt. De aanval is nu getagged.



Zodra je getagged hebt ga je naar het stamforum en post je de lijst met de aanvallen en bij welke dorpen je het hardste ondersteuning nodig hebt. Als je Greasemonkey of Userscript hebt, post dan de lijst van aanvallen gesorteerd op doeldorpen (Installeer deze tool). Dit maakt het veel gemakkelijker om te zien welke aanvallen eraan komen per dorp, waar het hardste ondersteuning nodig is en het belangrijkste, spelers dichtbij kunnen kijken of ze ondersteuning tussen clears en edels kunnen timen.

Situatie 2: Je logt in, zin in TW en opeens zie je dat er een flink aantal aanvallen binnenkomen, zonder een enkel idee van hoe lang die al lopen. Als eerste ga je nu naar Instellingen -> Aanmeldingen en kijkt naar je een na laatste inlogtijd en gok je ongeveer hoe lang het geleden is dat je bent ingelogd. Dit moet je weten als je wilt taggen. Dat is namelijk het volgende wat je gaat doen, alle aanvallen taggen.

Als het aanvallen zijn die lang lopen (100+ uur bv) dan kan je vaak nog zien welke eenheid het is als je weet hoeveel uur geleden je het laatste (ongeveer) hebt ingelogd. Dan kan je na afleiding nog zien wat de aanval is en de aanval dus taggen. Doe dit. Zijn de aanvallen te kort om het nog te kunnen achterhalen hernoem de aanvallen toch naar iets. Op deze manier kan je later nieuwe aanvallen herkennen en die wel taggen. Doe je dit niet benadeel je jezelf alleen maar.

Verdedigingstactiek: Dodgen

Dodgen is het ontwijken van aanvallen van de tegenstander. Dit kan je op een aantal manieren doen: vlak voor aanval, eenheden wegsturen en ondersteunen

Vlak voor de aanval

Als de aanval bijna aankomt (binnen 10 min) stuur je de eenheden weg (als ondersteuning) naar een nabij gelegen dorp. Je annuleert de aanval weer net voordat de aanval landt (of net erna) en dan komen de eenheden weer terug. In dit geval kan je ook met grondstoffen dodgen (let hierbij op dat je enkel binnen 5 min na versturen kan annuleren). Dit kan handig zijn als de muur wordt gesloopt, kan je weer snel opbouwen.

Eenheden wegsturen

Als je weg moet lang voordat de aanval komt kan je je eenheden als een aanval wegsturen naar bv een barbarendorp, op een dergelijk manier dat de eenheden uit het dorp weer terugkomen nadat de aanvallen op het dorp geweest zijn. Zo verlies je geen eenheden, enkel je muur.

Ondersteunen

Als je weg moet lang voordat de aanval komt kan je je eenheden als ondersteuning wegsturen naar een nabij gelegen dorp. Dan kan je ze weer snel terugroepen als ze nodig zijn als je weer online komt. En zo verlies je opnieuw geen eenheden.

Verdedigingstactiek: Snipen

Snipen is het doden van één of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hieronder wordt uitgelegd hoe dat moet in een milliseconden wereld en een seconden wereld.

Milliseconden wereld

Bij snipen is het belangrijk dat je alle inkomende aanvallen getagged hebt(dat je weet wat de langzaamste soort soldaat is in elke aanval).
Laten we uitgaan van de volgende situatie:
Er komen 5 aanvallen naar je toe. Als volgt getimed;

Veeg 12:00:00:000
Edel 12:00:00:200
Edel 12:00:00:250
Edel 12:00:00:300
Edel 12:00:00:350

Nu ga je proberen om tussen de veeg en de laatste edel zoveel mogelijk troepen in je dorp aan te laten komen. Je gaat kijken hoelang je sloomste eenheid van de troepen die je in het dorp hebt waarmee je wilt ondersteunen erover doen om naar dat dorp toe te komen, dan reken je uit wanneer je ze moet sturen. Laten we voor het gemak zeggen dat de sloomste eenheid er vier uur over doet.
Dan moet je de soldaten om 8:00:00:000 sturen. Je kunt de hele aanval in een maal sturen of hem verdelen in stukjes en dan net zo timen als een edeltreintje zodat je ze verdeelt tussen zijn edels.
Om meer kansen van slagen te creëren probeer je het eerst met de sloomste eenheid, dan met de één na sloomste eenheid enzovoort. Zo bouw je kansen op. Als je een ram hebt in een verdedigingsdorp is het ook handig om die te gebruiken om meer kansen te creëren om goed te snipen ondanks dat het geen verdedigingseenheid is.

Seconden wereld

Op een seconden wereld werkt het anders. De aanval die als eerste verstuurd is komt ook als eerste aan. Een aantal voorbeelden en reacties daarop:

Veeg: 12:00:00
Edel: 12:00:01
Edel: 12:00:01
Edel 12:00:01
Edel 12:00:01

Snipen.png
In dit geval moet je je aanval timen in de zelfde seconden als de veeg, omdat zijn veeg eerder verstuurd is zal deze ook eerder aankomen, hierna zal jouw versterking in het dorp aankomen en daarna het edeltreintje.

Veeg: 12:00:00
Edel: 12:00:00
Edel:12:00:00
Edel:12:00:01

In dit geval moet je je versterking plaatsen in de zelfde seconden als de eerste drie aanvallen. Hij zal dan na de derde edel aankomen en voor de laatste edel.
Als de veeg en de eerste twee edels in één seconden zitten en de laatste 2 edels in de seconden erna zitten moet je ze timen in de seconden dat de veeg met de eerste twee edels aankomen.
Het blijft hetzelfde principe.

Backtime ontwijken

Wanneer iemand je backtimed (Het aanvallen van een vijand waarbij de offensieve troepen in een zo kort mogelijke tijd na terugkomst van de vijandige troepen aanvallen) is het vaak lastig om op tijd al je troepen het dorp uit te krijgen. Er zijn twee manieren om de backtime te ontwijken.

Manier 1:
Let op, hiervoor is een Premium Account nodig

  1. Zorg dat er geen troepen in je dorp staan
  2. Ga naar een recent aanvalsrapportje
  3. Kies de optie » Met alle troepen nog een keer aanvallen onderaan het rapportje
  4. Omdat je dorp leeg is krijg je een melding waarin staat Geen eenheden geselecteerd, zodra je troepen terugkomen zal de pagina automatisch verder gaan.
  5. Hang met je muis boven de plek waar de oke knop komt en druk op oke.


Manier 2:

  1. Ga naar de verzamelplaats
  2. Stuur alle huidige troepen in het dorp weg
  3. Vul de coordinaten van een dichtbijzijnd dorp
  4. Vul de hoeveelheid troepen in van de terugkomende aanval
  5. Klik op aanvallen "net" voordat de aanval terugkomt, door de vertraging ga je dan door naar het bevelscherm
  6. Druk op oke om de aanval weg te sturen. Hopelijk op tijd