Verdedigen: verschil tussen versies

Uit Tribalwars Wiki NL
Naar navigatie springen
Regel 32: Regel 32:


===Nachtbonus===
===Nachtbonus===
De nachtbonus geldt tussen 1 en 7 uur. Als de nachtbonus actief is vechten de eenheden in de verdediging bij een aanval twee keer zo sterk als normaal.<br>
De nachtbonus geldt standaard tussen 1 en 7 uur, enkel wereld 1 en wereld 29 wijken hiervan af en hebben een nachtbonus van 0 tot 7 uur. Als de nachtbonus actief is vechten de eenheden in de verdediging bij een aanval twee keer zo sterk als normaal.<br>
Deze bonus heeft geen effect op verkenners en op verlaten dorpen. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.<br>
Deze bonus heeft geen effect op verkenners en op verlaten dorpen. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.<br>
<br>
<br>

Versie van 29 aug 2012 19:27

Verdedigen

Screenshot van de schuilplaats

Als je regelmatig aangevallen wordt, is de aanvaller meest waarschijnlijk geïnteresseerd in je grondstoffen of om je dorp over te nemen.

Als de aanvaller geen edelman meestuurt, probeert hij waarschijnlijk gewoon om je grondstoffen te plunderen. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om jezelf te verdedigen:


Elke eenheid heeft zijn eigen kwaliteiten, wat de ene eenheid beter maakt in het aanvallen en de andere in het verdedigen. De exacte kwaliteiten kan je terugvinden in het Eenhedenoverzicht.
De ridder is een zeer handige eenheid in het begin: hij vermindert de verliezen en vermeerdert de buit, vooral als je stam ook nog ondersteuning stuurt.

Ondersteuning

Regelmatig zullen andere leden van je stam of je vrienden je hulp inroepen of je hebt zelf hulp nodig. Je kan hen dan helpen door grondstoffen te sturen, maar ook door hen te ondersteunen. Om dit te doen, ga naar je verzamelplaats, voer het doel om te ondersteunen in alsook het aantal troepen dat je wilt meesturen; klik dan op "Ondersteunen" en vervolgens op "OK".
Wanneer je je ridder meestuurt met je ondersteuningsleger, zullen alle eenheden reizen aan de snelheid van de ridder.
Wanneer je ondersteuningstroepen aangevallen worden in een ander dorp, zal je een bericht ontvangen met het aantal troepen dat je verloren hebt. Je kan je troepen ten allen tijde terugtrekken, doe dit via je verzamelplaats en ga dan naar "Troepen" en trek ze daar, allemaal of een deel, terug.

Ondersteuning.png

Simulator

Screenshot van de simulator

De simulator geeft je de mogelijkheid om gevechten na te bootsen en zo hun mogelijke uitkomst te bepalen. Voeg jouw eenheden en die van het doelwit in, de muur en het moraal. Nadat de simulator de uitkomst van het gevecht heeft bepaald, zal het je de verliezen tonen. Je kan ook de factor geluk aanpassen. Het is aangeraden om te testen bij -25%, om zo na te gaan of je het gevecht nog steeds wint.

Hiernaast zie je een voorbeeld van een gevecht uitgerekend met de simulator:

Boerderijlimietregel

De boerderijlimietregel beperkt het aantal eenheden dat een dorp kan verzorgen. Wanneer er teveel troepen in een dorp staan, zal de troepensterkte van deze dalen. In de boerderij kan je nakijken hoeveel bewoners je momenteel in je dorp hebt en hoe hoog hun troepensterkte is.
De troepensterkte wordt als volgt berekend:


(Boerderij level)x 2500 / (Bewoners in het dorp)

Wanneer de uitkomst hoger is dan 1, zullen de troepen op hun volle sterkte vechten. Bij een waarde lager dan 1, wordt de troepensterkte verminderd met die factor.
De hoeveelheid bewoners in een dorp wordt berekend door alle boerderijplaatsen, die al de eenheden in dat dorp innemen, op te tellen. Lichte cavalerie zou dus bijvoorbeeld 4 boerderijplaatsen innemen.

Nachtbonus

De nachtbonus geldt standaard tussen 1 en 7 uur, enkel wereld 1 en wereld 29 wijken hiervan af en hebben een nachtbonus van 0 tot 7 uur. Als de nachtbonus actief is vechten de eenheden in de verdediging bij een aanval twee keer zo sterk als normaal.
Deze bonus heeft geen effect op verkenners en op verlaten dorpen. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.

Nachtbonus.png

Verkenners

Om aanvallende verkenners te doden als verdediger heb je zelf verkenners nodig. Aanvallende verkenners kunnen namelijk enkel verslagen worden door verkenners. Het wisselt per wereld hoeveel verkenners je nodig hebt om de aanvallende verkenners te verslaan.

  • Het dubbele aantal verkenners is nodig op de werelden: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
  • Even veel verkenners als de aanvaller zijn nodig op de werelden: 4, 8, 11, 12, 13, 14

Verdedigingstactieken

Er zijn binnen Tribal Wars verschillende manieren om je dorp te verdedigen. Hieronder worden een aantal tactieken kort uitgelegd. Er wordt doorverwezen naar een uitgebreidere uitleg

Taggen

Taggen (klik voor meer informatie) is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je doet is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.

Dodgen

Dodgen is het ontwijken van aanvallen van de tegenstander. Dit kan je op een aantal manieren doen. Welke manieren dit zijn kun je zien bij de pagina Dodgen.

Snipen

Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hoe je dit doet zie je op de pagina Snipen.

Backtime ontwijken

Wanneer iemand je backtimet (het aanvallen van een vijand waarbij de offensieve troepen in een zo kort mogelijke tijd na terugkomst van de vijandige troepen aanvallen) is het vaak lastig om op tijd al je troepen het dorp uit te krijgen. Zie hiervoor de pagina Bactime ontwijken