Overleg gebruiker:Infinitum: verschil tussen versies
kGeen bewerkingssamenvatting |
|||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 4: | Regel 4: | ||
In het dorpsoverzicht van elk dorp kan je controleren of het dorp onder invloed van de kerk is. Hoe hoger het geloof, hoe meer kerken een invloed uitoefenen op het dorp; hoewel het volstaat dat één kerk invloed uitoefent op het dorp. Ook via de [[kaart]] kan je controleren welke dorpen binnen de radius van de kerk vallen. | In het dorpsoverzicht van elk dorp kan je controleren of het dorp onder invloed van de kerk is. Hoe hoger het geloof, hoe meer kerken een invloed uitoefenen op het dorp; hoewel het volstaat dat één kerk invloed uitoefent op het dorp. Ook via de [[kaart]] kan je controleren welke dorpen binnen de radius van de kerk vallen. | ||
'''Opgelet''': Hoewel er geen kerk aanwezig is, zijn barbarendorpen altijd gelovig! | |||
== Soorten kerken == | == Soorten kerken == | ||
Regel 55: | Regel 57: | ||
* Ligt het dorp '''binnen''' de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen '''gelovig''' (ook al ligt het dorp niet binnen jouw radius). | * Ligt het dorp '''binnen''' de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen '''gelovig''' (ook al ligt het dorp niet binnen jouw radius). | ||
* Ligt het dorp '''buiten''' de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen '''ongelovig''' (ook al ligt het dorp wél binnen jouw radius). | * Ligt het dorp '''buiten''' de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen '''ongelovig''' (ook al ligt het dorp wél binnen jouw radius). | ||
{| style="width:500px" | |||
|- bgcolor="#8D7654" | |||
!colspan=3|Het dorp van de ondersteunde speler bevindt zich... | |||
|- bgcolor="#8D7654" | |||
! Binnen jouw radius | |||
! Binnen zijn radius | |||
! Gevechtskracht | |||
|- bgcolor="#F4E4BC" | |||
| align="center" | Ja | |||
| align="center" | Ja | |||
| align="center" | 100% | |||
|- bgcolor="#F4E4BC" | |||
| align="center" | Ja | |||
| align="center" | Neen | |||
| align="center" | 50% | |||
|- bgcolor="#F4E4BC" | |||
| align="center" | Neen | |||
| align="center" | Neen | |||
| align="center" | 50% | |||
|- bgcolor="#F4E4BC" | |||
| align="center" | Neen | |||
| align="center" | Ja | |||
| align="center" | 100% | |||
|} | |||
== Een kerk vernietigen == | == Een kerk vernietigen == | ||
Je kan zelf je eigen kerken afbreken van zodra het [[hoofdgebouw]] level 15 bereikt. Daarnaast kan je ook de kerken van andere spelers vernietigen, maar: | |||
* De eerste kerk kan niet vernietigd worden | |||
* Kerken kunnen vernietigd worden door [[katapult]]en, maar dit gaat '''moeizamer''' dan bij andere gebouwen; je zal meer katapulten nodig hebben om een kerk te vernietigen. Via de [[simulator]] kan je voor jouw specifieke situatie berekenen hoeveel katapulten je nodig zal hebben. | |||
* Wanneer je een dorp van de vijand overneemt, vernietig je automatisch de kerk in dat dorp. | |||
De eerste kerk kan je slechts afbreken wanneer je geen andere kerken (in andere dorpen) hebt. |
Huidige versie van 1 jul 2013 om 15:40
Op werelden waarop de kerk geactiveerd is, zijn alle inwoners van het dorp in de ban van het geloof: enkel gesterkt door hun geloof zullen ze aan volle kracht de vijand te lijf kunnen gaan. Om je bevolking te motiveren om aan volle kracht te vechten, zal je op strategische plaatsen een kerk moeten plaatsen. Valt een dorp niet binnen de invloed van het religieuze gebouw, dan zullen de eenheden aan halve kracht vechten. Geen aanrader dus!
Elk dorp kan maximaal één kerk bevatten, die vervolgens alle dorpen binnen een bepaalde radius zal beïnvloeden. Het uitbouwen van kerken is echter duur en kost veel inwoners, het strategisch plaatsen ervan is dus belangrijk!
In het dorpsoverzicht van elk dorp kan je controleren of het dorp onder invloed van de kerk is. Hoe hoger het geloof, hoe meer kerken een invloed uitoefenen op het dorp; hoewel het volstaat dat één kerk invloed uitoefent op het dorp. Ook via de kaart kan je controleren welke dorpen binnen de radius van de kerk vallen.
Opgelet: Hoewel er geen kerk aanwezig is, zijn barbarendorpen altijd gelovig!
Soorten kerken
Er zijn twee soorten kerken: er is de eerste kerk, een uniek exemplaar dat gratis en onmiddellijk aanwezig zal zijn in jouw eerste dorp, en de gewone kerk, de kerk die je in andere dorpen zal plaatsen om meer dorpen met geloof te beïnvloeden.
Eerste kerk
Gewone kerk
Kerkradius
De kerkradius is het gebied waarbinnen alle dorpen beïnvloed worden door het geloof, met andere woorden waarbinnen je troepen gelovig zijn. De grootte van de kerk wordt bepaald door het soort kerk (eerste kerk of gewone kerk) en bij een gewone kerk door het level. De eerste kerk heeft een radius van 6 velden en een gewone kerk heeft, afhankelijk van het level, een kerkradius van 4, 6 of 8 velden.
Gevechtssysteem met de kerk
De kerk heeft een bijzondere invloed op het gevechtssysteem. Eenheden uit dorpen die immers niet binnen de invloed van de kerk vallen, die met andere woorden dus buiten de radius van de kerk liggen, vechten immers aan halve kracht. Zo zal de aanvalssterkte van een ongelovige bijlstrijder, in vergelijking met die van een gelovige bijlstrijder, er als volgt uitzien:
Bijlstrijder (Ongelovig)
|
Bijlstrijder (Gelovig)
|
Het volstaat dat een dorp onder de invloed van één kerk valt; wanneer een dorp onder de invloed van twee kerken ligt zullen de eenheden dus niet aan 200% vechten.
Als aanvallend speler
Het al dan niet gelovig vechten van de eenheden komt neer op het volgende:
- Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt binnen de geloofsradius, dan zullen de troepen gelovig vechten.
- Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt buiten de geloofsradius, dan zullen de troepen ongelovig vechten.
Het maakt hierbij niet uit of de aangevallen speler binnen of buiten jouw geloofsradius ligt.
Als ondersteunende speler
Wanneer je een andere speler ondersteunt, geldt niet de radius van de ondersteunende speler maar van de ondersteunde speler.
- Ligt het dorp binnen de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen gelovig (ook al ligt het dorp niet binnen jouw radius).
- Ligt het dorp buiten de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen ongelovig (ook al ligt het dorp wél binnen jouw radius).
Het dorp van de ondersteunde speler bevindt zich... | ||
---|---|---|
Binnen jouw radius | Binnen zijn radius | Gevechtskracht |
Ja | Ja | 100% |
Ja | Neen | 50% |
Neen | Neen | 50% |
Neen | Ja | 100% |
Een kerk vernietigen
Je kan zelf je eigen kerken afbreken van zodra het hoofdgebouw level 15 bereikt. Daarnaast kan je ook de kerken van andere spelers vernietigen, maar:
- De eerste kerk kan niet vernietigd worden
- Kerken kunnen vernietigd worden door katapulten, maar dit gaat moeizamer dan bij andere gebouwen; je zal meer katapulten nodig hebben om een kerk te vernietigen. Via de simulator kan je voor jouw specifieke situatie berekenen hoeveel katapulten je nodig zal hebben.
- Wanneer je een dorp van de vijand overneemt, vernietig je automatisch de kerk in dat dorp.
De eerste kerk kan je slechts afbreken wanneer je geen andere kerken (in andere dorpen) hebt.