Spelfuncties en Guides: verschil tussen versies

Uit Tribalwars Wiki NL
Naar navigatie springen
kGeen bewerkingssamenvatting
k (Bot: reparatie wikisyntaxis)
 
(20 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 6: Regel 6:
Om vanaf het moment dat je start op een wereld goed bezig te zijn is het belangrijk om te weten wat je doet. De onderstaande twee guides kunnen gebruikt worden als basis voor elke beginnende Tribal Wars speler. Wanneer je meer ervaring opdoet zul je vanzelf een eigen manier ontwikkelen om te starten.  
Om vanaf het moment dat je start op een wereld goed bezig te zijn is het belangrijk om te weten wat je doet. De onderstaande twee guides kunnen gebruikt worden als basis voor elke beginnende Tribal Wars speler. Wanneer je meer ervaring opdoet zul je vanzelf een eigen manier ontwikkelen om te starten.  


=== Eerste stappen op Tribal Wars ===
===Beginnershandleiding===
Tijdens je beginperiode zijn [[grondstoffen]] het belangrijkste waar je je op moet richten. Zij zullen er immers voor zorgen dat je een vliegende start kan nemen en onmiddellijk met de top mee kan! De volgende gebouwen mag je daarom niet uit het oog verliezen: de [[houthakker]] hakt hout, de [[leemgroeve]] verzamelt leem en de [[ijzermijn]] graaft ijzer op. Hoe verder je deze gebouwen uitbouwt, hoe hoger de productie en hoe meer grondstoffen je verzamelt. Voornamelijk in de eerste dagen is het dus aangeraden om deze gebouwen uit te bouwen.
<small>Met dank aan [http://forum.tribalwars.nl/showthread.php?t=56514 Master Yoda] voor het schrijven van deze guide</small>
Deze handleiding is voor beginners, die niet echt weten wat ze moeten doen.<br>
<br>
'''Dag 1 t/m 5 (je beginnersbescherming)'''<br>
Op dag 1 bouw je je [[hoofdgebouw]] naar 3, en een [[standbeeld]] (wanneer deze aanwezig is op de wereld), waar je een [[ridder]] produceert. Daarmee ga je [[Dorp#Speciale dorpen|barbaren- en bonusdorpen]] [[farmen]]. Als je dan nog [[grondstoffen]] over hebt, bouw je je grondstofgebouwen verder uit.<br>
Op dag 2 bouw je je grondstofgebouwen ([[houthakkers]], [[leemgroeve]], [[ijzermijn]]) zo ver mogelijk uit. Voor het slapen gaan, kijk je even in je [[opslagplaats]] wanneer die vol zit. Als dat te vroeg is, doe je de opslagplaats een (paar) niveau(s) omhoog.<br>
Op dag 3 begin je met een [[kazerne]], waar je een paar [[speervechters]] (10 ofzo) bouwt. Die stuur je uit om dorpen te [[farmen]].<br>
De dag daarna doe je je hoofdgebouw naar 5, houthakkers/leemgroeve nog wat omhoog, en bouw je nog een paar speervechters. Aan het einde van de dag bouw je een [[smederij]].<br>
Op de laatste dag van je beginnersbescherming train je 10 [[zwaardvechters]]. Je blijft natuurlijk farmen. Je [[muur]] gaat naar 1 of 2, en voor de rest opslagplaats en grondstofgebouwen.<br>
<br>
'''De dagen daarna'''<br>
Zodra je uit [[beginnersbescherming]] bent gekomen, kunnen andere spelers je [[aanvallen]]. Wees gewaarschuwd! Bouw je [[schuilplaats]] uit naar 10, produceer 50, het liefst 100 [[zwaardvechters]], en doe je [[muur]] naar 10. Blijf [[farmen]] met je [[ridder]] en [[speervechters]], maar houd altijd zo veel mogelijk zwaardvechters thuis, zodat je dorp niet onbewaakt achter blijft.<br>
Je [[houthakkers]], [[leemgroeve]] en [[ijzermijn]] doe je flink omhoog, die moeten zo snel mogelijk 30 zijn. Dit zal in de eerste 2 weken van je account niet lukken, maar je zal een heel eind op weg komen.<br>
<br>
'''De 3e week'''<br>
We gaan nu naar een [[edelman]] toewerken. Je grondstofgebouwen moet je blijven uitbouwen, maar doe ook zo nu en dan je [[hoofdgebouw]], [[smederij]] en [[marktplaats]] omhoog. Je hoofdgebouw en smederij moeten in 20 en je marktplaats in 10, om een [[adelshoeve]] te bouwen. Ook moet je extra [[eenheden|troepen]] bouwen, omdat je, wanneer je 2 dorpen hebt, die allebei moet kunnen [[verdedigen]]. Probeer evenveel speervechters en zwaardvechters te hebben als je aantal punten. Dus bij 1000 punten 1000 speervechters en 1000 zwaardvechters. Je [[muur]] kan je ook naar 20 doen.<br>
<br>
'''Een 2e dorp!'''<br>
Zodra je de benodigdheden voor een [[adelshoeve]] hebt, moet je die bouwen. Dan moet je geduld hebben, een edelman kost niet niks. Je moet voor je 1e edelman 1 goudmunt slaan of een pakketje opslaan (afhankelijk van de wereld. Dit is erg duur, maar zodra je genoeg gespaard heb kun je een dorp gaan kiezen dat je wilt [[Dorpen Veroveren|overnemen]]. Je kan voor je buurman gaan, zodat je snel kan [[ondersteunen]] wanneer dat nodig is, en je [[marktplaats|handelaren]] niet zo lang hoeven te lopen met grondstoffen voor het nieuwe dorp. Of je neemt een [[bonusdorp]] (niet op elke wereld aanwezig), zodat je bijvoorbeeld 100% extra leemproductie hebt, of je stal 30% sneller produceert. Kies, wat jou het slimste lijkt.<br>
<br>
''' Het 2e dorp uitbouwen'''<br>
In het 2e dorp moet je je alleen focussen op de grondstofgebouwen. Die moeten zo snel mogelijk 30 zijn. Je kan grondstoffen sturen vanuit je hoofddorp, zodat het sneller gaat. Je kan die grondstoffen ook bewaren, om in je hoofddorp je leger uit te breiden. Omdat je nu 2 dorpen hebt, moet je nog meer [[eenheden|troepen]] hebben. Probeer om ongeveer 2000 speervechters en 2000 zwaardvechters in je 2e dorp te zetten, ter verdediging. De rest van je troepen laat je in je hoofddorp.<br>
<br>
'''Aanvalstroepen produceren'''<br>
Zodra je grondstofgebouwen in je 2e dorp 30 zijn, kan je [[Eenheden#Aanvallen|aanvalstroepen]] produceren. Je hoofddorp is het verdedigingsdorp, in dat dorp produceer je alleen maar [[Eenheden#Verdedigen|verdedigingstroepen]] ([[speervechters]] en [[zwaardvechters]]), zodat je in je 2e dorp een gigantisch aanvalsleger kan produceren. We gaan hier een [[stal]] bouwen. De benodigdheden daarvoor zijn een [[kazerne]] (level 5), een [[smederij]] (level 5) en een [[hoofdgebouw]] (level 10). Je stal doe je naar level 3, zodat je [[lichte cavalerie]] kan onderzoeken in je smederij en kan produceren. Daar bouw je er 1000 van. Ook bouw je in je [[kazerne]] 3000 bijlstrijders. Nu heb je een mooi aanvalsleger, zodat je vervelende buren in de pan kunt hakken. <br>
Maar wat extra versterking kan altijd handig zijn. De tegenstander zal waarschijnlijk een [[muur]] hebben, die hem erg veel extra verdediging geeft. Om een muur te vernietigen, hebben we [[Ram|rammen]] nodig. Die bouw je in de [[werkplaats]]. Daarvoor heb je een [[hoofdgebouw]] (level 10) en een [[smederij]] (level 10) nodig. Zodra je een [[werkplaats]] hebt, onderzoek je de [[ram]] in de [[smederij]]. Je bouwt 100 rammen, zodat je de tegenstanders muur kan verzwakken.<br>
<br>


Terwijl je je concentreert op de grondstofproductie, is het echter belangrijk om ervoor te zorgen dat je deze grondstoffen ook zelf kunt behouden. Je wilt immers niet al die grondstoffen verliezen waar je zo hard voor gezwoegd hebt? Één optie om je grondstoffen te beschermen is de [[schuilplaats]]. Hoe groter de capaciteit van de schuilplaats, hoe meer grondstoffen verborgen kunnen worden voor aanvallers. Het opbouwen van de schuilplaats is vooral belangrijk als er grotere spelers rondom jou liggen. Het wordt ook aangeraden om een [[muur]] op te trekken rondom je dorp. Elk niveau dat de muur stijgt, zal de aanvaller meer troepen verliezen. Dit zal de aanvaller na verloop van tijd ontmoedigen, waardoor hij een andere prooi zal zoeken.
===Starten: gevorderd===


Nadat je een goede basisproductie van grondstoffen hebt opgebouwd, kan je beginnen met het bouwen van troepen en een marktplaats. Nadat je een [[kazerne]] hebt gebouwd, kan je enkele [[speervechters]] rekruteren. Deze zijn enerzijds een goede verdedigende eenheid, maar laten je ook toe om grondstoffen elders te gaan plunderen. Je kan je ook meer richten op het voeren van handel. Hiervoor kan je een [[marktplaats]] optrekken. In de marktplaats kan je zien wat je nabije buren verhandelen. Je kan hier ook zelf je overbodige grondstoffen verhandelen of wegsturen.
De bovenstaande guide is voor beginners op Tribal Wars en zorgt ervoor dat je gestaag maar relatief veilig kunt groeien. Er zijn echter meer guides voor het starten die gebruikt kunnen worden. De meeste hiervan zijn een stuk offensiever ingesteld. Kijk hiervoor onder:
 
* [[Guide_Bibliotheek#Beginfase_.2F_Beginnershandleiding|Guide Bibliotheek: beginnen (NL)]]
Onder het motto: ''samen sta je sterk'', is het ten zeerste aangeraden om een stam te zoeken. Het lid worden van een stam biedt vele voordelen: in nood kan je beroep doen op hen, je kan handel drijven, etc. Spreekt dit alles je niet aan, dan kan je ook nog gewoon lid worden van een stam voor de gezelligheid! Stammen zorgen over het algemeen voor sterke vriendschapsbanden, die later in het spel alleen maar handig kunnen zijn. Let er echter wel op dat het lid zijn van een stam een proces is van nemen en geven!
* [[Guide_Bibliotheek#Beginfase_.2F_Beginnershandleiding_2|Guide Bibliotheek: beginnen (ENG)]]
 
=== Latere start op Tribal Wars ===
Begin je in een latere fase van een wereld, zal je je strategie een beetje moeten aanpassen. Natuurlijk blijft het belangrijk om voor een goede grondstofproductie te zorgen, opdat je je dorp snel kunt opbouwen. Je zal ook maatregelen moeten nemen om je dorp te beschermen tegen plunderaars. Bouw hiervoor best de [[schuilplaats]] en de [[muur]] uit. Door enkele eenheden te rekruteren kan je plunderaars ook opwachten voor een gevecht! Het slim aanschrijven van je buren kan je ook die lastige grondstofverliezen sparen. Als het je is gelukt om je dorp sterk uit te bouwen, kan je zelf proberen grondstoffen buit te maken. De buit gemaakte grondstoffen komen de opbouw van je dorp zeker ten goede.
 
Het grote verschil met de gewone opbouw volgt echter hier pas:<br>
Maak niet de fout door alles op één edelman zet. Het klinkt misschien onlogisch, omdat je natuurlijk meer dorpen wilt hebben om bij de anderen aan te sluiten. Het is echter een fatale fout omdat puntensterke spelers niet meteen spelers zijn die over een goed leger beschikken om hun dorpen te beschermen. Hierdoor word je dus een makkelijk doelwit van vijandige spelers: zij hebben de mogelijkheid, om met relatief weinig verliezen, jouw dorp over te nemen. Als je eenmaal aangevallen wordt, is het echter meestal te laat om je strategie om te gooien ...
 
De enige strategie die ervoor zal zorgen dat je je dorp(en) kan behouden, is het opbouwen van een sterke verdediging. Deze zal voornamelijk bestaan uit speer- en zwaardvechters. Zorg ervoor dat je voor de grote spelers geen hulpeloos doelwit bent! Spelers die bij een aanval op jouw dorp grote verliezen lijden, zullen in de toekomst wel tweemaal nadenken vooraleer ze jouw aanvallen. De [[moraal]] is uiteraard ook een handig hulpmiddel: aanvallende troepen van sterke spelers kunnen zo tot 70% zwakker vechten! Deze opbouw, om het voortbestaan van je dorp veilig te stellen, kost weliswaar tijd. Dit is echter geen verloren moeite! Je verdedigende troepen kunnen later nog steeds van pas komen.
 
Heb je eenmaal een gezonde verdediging opgebouwd van minimaal 1200 [[speervechters]] en 1200 [[zwaardvechters]], kun je beginnen met het bouwen naar een [[adelshoeve]] en het opleiden van een [[edelman]]. Zorg er ook voor dat je over voldoende overige troepen beschikt om je edelman in een aanval te kunnen vergezellen! Je kunt aan sommige van de omliggende dorpen zien dat deze strategie succesvol is geweest ...


===Veel Gestelde Vragen===
===Veel Gestelde Vragen===


Als beginner is het natuurlijk goed mogelijk dat je met een aantal vragen zit met betrekking tot Tribal Wars. Kijk daarom ook eens de [http://forum.tribalwars.nl/showthread.php?t=63374 veelgestelde vragen] op het forum. Hier worden om de meeste standaard vragen een antwoord gegeven. Verdere vragen kunnen in het [http://forum.tribalwars.nl/forumdisplay.php?f=11 vragenforum] gesteld worden.
Als beginner is het natuurlijk goed mogelijk dat je met een aantal vragen zit met betrekking tot Tribal Wars. Kijk daarom ook eens de [http://forum.tribalwars.nl/showthread.php?t=63374 veelgestelde vragen] op het forum. Hier wordt op de meeste voorkomende vragen een antwoord gegeven. Verdere vragen kunnen in het [http://forum.tribalwars.nl/forumdisplay.php?f=11 vragenforum] gesteld worden.


==Spelfuncties==
==Spelfuncties==


Tribal Wars is een spel dat nog steeds in ontwikkeling is. Dat betekent dat er nog zo nu en dan nog nieuwe functies bijkomen, zoals bijvoorbeeld de ridderitems of de kerk. Hieronder wat meer informatie over deze dingen.
Tribal Wars is een spel dat nog steeds in ontwikkeling is. Dat betekent dat er nog zo nu en dan nog nieuwe functies bijkomen, zoals bijvoorbeeld de ridderitems of de kerk. Hieronder wat meer informatie over deze dingen.
===De Kaart===
De kaart is het centrale punt voor jouw oriëntatie binnen het spel. Wanneer je opzoek bent naar een dorp om aan te vallen in jouw omgeving dan zul je hiervoor de kaart gebruiken. Je kunt op de kaart ook je omgeving in de gaten houden. Er bestaan twee kaarten die je kunt gebruiken wanneer je boven je dorpsoverzichtt op kaart drukt. Zie voor meer informatie de pagina [[Kaart]]


===De Ridder===
===De Ridder===
Regel 44: Regel 64:


De vakantievervanging optie bestaat voor mensen die langere tijd niet online kunnen komen. Voor elke wereld moet de vakantievervanging apart worden ingesteld. Pas echter op aan wie je je vakantievervanging geeft; deze persoon heeft immers bijna totale controle over je account. Zorg dat je de vervanger 100% kan vertrouwen. Voor meer informatie over de werking van vakantievervaning kun je terecht op de pagina over [[Vakantievervanging]]. <br>
De vakantievervanging optie bestaat voor mensen die langere tijd niet online kunnen komen. Voor elke wereld moet de vakantievervanging apart worden ingesteld. Pas echter op aan wie je je vakantievervanging geeft; deze persoon heeft immers bijna totale controle over je account. Zorg dat je de vervanger 100% kan vertrouwen. Voor meer informatie over de werking van vakantievervaning kun je terecht op de pagina over [[Vakantievervanging]]. <br>
===Legerkampen===
Het legerkamp was een nieuwe toevoeging in versie 6.0. Deze functie is met spelversie 7.0 echter weer verdwenen. Het kon gebouwd worden door stammen om hun defensieve en offensieve mogelijkheden te verbeteren. Het legerkamp wass een tijdelijke locatie waar de stam legers naartoe kan sturen. Als de legers éénmaal aangekomen waren in het legerkamp konden ze naar andere dorpen gestuurd worden, als een aanval, of als ondersteuning. Voor meer informatie over de verdwenen [[Legerkampen]] (klik).<br>


===De Burgerwacht===
===De Burgerwacht===


[[De Burgerwachter]].
Sinds versie 7.0 is het mogelijk om burgerwacht op te roepen in het begin van de wereld. Als je een aanval op je dorp verwacht, kun je bij de boerderij een [[De Burgerwacht|burgerwacht]] opstellen die je landerijen verdedigt. De burgerwacht kan alleen voor de verdediging worden ingezet en mag het dorp niet verlaten


==Aanvallen==
==Aanvallen==
Regel 61: Regel 78:


Om een tegenstander te verwarren kun je een groot aantal aanvallen versturen die als enige doel hebben om je tegenstander te verwarren. Dit worden fakes genoemd. Fakes bevatten zo min mogelijk eenheden, zodat je weinig eenheden verliest als ze doodgaan. Hoe je moet faken kun je zien op de pagina [[Faken]].<br>
Om een tegenstander te verwarren kun je een groot aantal aanvallen versturen die als enige doel hebben om je tegenstander te verwarren. Dit worden fakes genoemd. Fakes bevatten zo min mogelijk eenheden, zodat je weinig eenheden verliest als ze doodgaan. Hoe je moet faken kun je zien op de pagina [[Faken]].<br>
===Farmen===
[[Farmen]] wordt vooral in het begin van een wereld gebruikt, maar ook in een later stadium. Farmen is het aanvallen van spelers en barbarendorpen met als doel het stelen van grondstoffen. Door veel te farmen, kun je sneller groeien in punten en troepen.


==Verdedigen==
==Verdedigen==
Regel 66: Regel 87:
===Taggen===
===Taggen===


[[Taggen]] (klik voor meer informatie) is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je gaat is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.<br>
[[Taggen]] (klik voor meer informatie) is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je doet is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.<br>


===Dodgen===
===Dodgen===
Regel 75: Regel 96:


Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te [[timen]] tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hoe je dit doet zie je op de pagina [[Snipen]].<br>
Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te [[timen]] tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hoe je dit doet zie je op de pagina [[Snipen]].<br>
===Backtime ontwijken===
Wanneer iemand je backtimet (het aanvallen van een vijand waarbij de offensieve troepen in een zo kort mogelijke tijd na terugkomst van de vijandige troepen aanvallen) is het vaak lastig om op tijd al je troepen het dorp uit te krijgen. Zie hiervoor de pagina [[Verdedigingstactieken#Backtime_ontwijken|Bactime ontwijken]]


==Tribal Wars Termen en meer==
==Tribal Wars Termen en meer==
Regel 81: Regel 106:


Daarnaast maakt Tribal Wars gebruikt van [[BB-codes]]. Dit zijn codes om opmaak van berichten mee aan te passen. In het spel werken de codes op sommige plekken niet, dus kijk goed in de tabel.<br>
Daarnaast maakt Tribal Wars gebruikt van [[BB-codes]]. Dit zijn codes om opmaak van berichten mee aan te passen. In het spel werken de codes op sommige plekken niet, dus kijk goed in de tabel.<br>
[[Categorie:Index]]

Huidige versie van 15 jun 2013 om 09:09

Tribal Wars is een spel dat iedereen kan spelen. Het opbouwen van dorpen en het veroveren van nieuwe dorpen kan iedereen leren. Maar elke speler van Tribal Wars kan altijd nog nieuwe dingen bijleren. Vandaar deze pagina. Hier vind je manieren om het spel beter te kunnen spelen, beter te kunnen starten of gewoon extra informatie over bepaalde functies in het spel.


Starten op Tribal Wars

Om vanaf het moment dat je start op een wereld goed bezig te zijn is het belangrijk om te weten wat je doet. De onderstaande twee guides kunnen gebruikt worden als basis voor elke beginnende Tribal Wars speler. Wanneer je meer ervaring opdoet zul je vanzelf een eigen manier ontwikkelen om te starten.

Beginnershandleiding

Met dank aan Master Yoda voor het schrijven van deze guide Deze handleiding is voor beginners, die niet echt weten wat ze moeten doen.

Dag 1 t/m 5 (je beginnersbescherming)
Op dag 1 bouw je je hoofdgebouw naar 3, en een standbeeld (wanneer deze aanwezig is op de wereld), waar je een ridder produceert. Daarmee ga je barbaren- en bonusdorpen farmen. Als je dan nog grondstoffen over hebt, bouw je je grondstofgebouwen verder uit.
Op dag 2 bouw je je grondstofgebouwen (houthakkers, leemgroeve, ijzermijn) zo ver mogelijk uit. Voor het slapen gaan, kijk je even in je opslagplaats wanneer die vol zit. Als dat te vroeg is, doe je de opslagplaats een (paar) niveau(s) omhoog.
Op dag 3 begin je met een kazerne, waar je een paar speervechters (10 ofzo) bouwt. Die stuur je uit om dorpen te farmen.
De dag daarna doe je je hoofdgebouw naar 5, houthakkers/leemgroeve nog wat omhoog, en bouw je nog een paar speervechters. Aan het einde van de dag bouw je een smederij.
Op de laatste dag van je beginnersbescherming train je 10 zwaardvechters. Je blijft natuurlijk farmen. Je muur gaat naar 1 of 2, en voor de rest opslagplaats en grondstofgebouwen.

De dagen daarna
Zodra je uit beginnersbescherming bent gekomen, kunnen andere spelers je aanvallen. Wees gewaarschuwd! Bouw je schuilplaats uit naar 10, produceer 50, het liefst 100 zwaardvechters, en doe je muur naar 10. Blijf farmen met je ridder en speervechters, maar houd altijd zo veel mogelijk zwaardvechters thuis, zodat je dorp niet onbewaakt achter blijft.
Je houthakkers, leemgroeve en ijzermijn doe je flink omhoog, die moeten zo snel mogelijk 30 zijn. Dit zal in de eerste 2 weken van je account niet lukken, maar je zal een heel eind op weg komen.

De 3e week
We gaan nu naar een edelman toewerken. Je grondstofgebouwen moet je blijven uitbouwen, maar doe ook zo nu en dan je hoofdgebouw, smederij en marktplaats omhoog. Je hoofdgebouw en smederij moeten in 20 en je marktplaats in 10, om een adelshoeve te bouwen. Ook moet je extra troepen bouwen, omdat je, wanneer je 2 dorpen hebt, die allebei moet kunnen verdedigen. Probeer evenveel speervechters en zwaardvechters te hebben als je aantal punten. Dus bij 1000 punten 1000 speervechters en 1000 zwaardvechters. Je muur kan je ook naar 20 doen.

Een 2e dorp!
Zodra je de benodigdheden voor een adelshoeve hebt, moet je die bouwen. Dan moet je geduld hebben, een edelman kost niet niks. Je moet voor je 1e edelman 1 goudmunt slaan of een pakketje opslaan (afhankelijk van de wereld. Dit is erg duur, maar zodra je genoeg gespaard heb kun je een dorp gaan kiezen dat je wilt overnemen. Je kan voor je buurman gaan, zodat je snel kan ondersteunen wanneer dat nodig is, en je handelaren niet zo lang hoeven te lopen met grondstoffen voor het nieuwe dorp. Of je neemt een bonusdorp (niet op elke wereld aanwezig), zodat je bijvoorbeeld 100% extra leemproductie hebt, of je stal 30% sneller produceert. Kies, wat jou het slimste lijkt.

Het 2e dorp uitbouwen
In het 2e dorp moet je je alleen focussen op de grondstofgebouwen. Die moeten zo snel mogelijk 30 zijn. Je kan grondstoffen sturen vanuit je hoofddorp, zodat het sneller gaat. Je kan die grondstoffen ook bewaren, om in je hoofddorp je leger uit te breiden. Omdat je nu 2 dorpen hebt, moet je nog meer troepen hebben. Probeer om ongeveer 2000 speervechters en 2000 zwaardvechters in je 2e dorp te zetten, ter verdediging. De rest van je troepen laat je in je hoofddorp.

Aanvalstroepen produceren
Zodra je grondstofgebouwen in je 2e dorp 30 zijn, kan je aanvalstroepen produceren. Je hoofddorp is het verdedigingsdorp, in dat dorp produceer je alleen maar verdedigingstroepen (speervechters en zwaardvechters), zodat je in je 2e dorp een gigantisch aanvalsleger kan produceren. We gaan hier een stal bouwen. De benodigdheden daarvoor zijn een kazerne (level 5), een smederij (level 5) en een hoofdgebouw (level 10). Je stal doe je naar level 3, zodat je lichte cavalerie kan onderzoeken in je smederij en kan produceren. Daar bouw je er 1000 van. Ook bouw je in je kazerne 3000 bijlstrijders. Nu heb je een mooi aanvalsleger, zodat je vervelende buren in de pan kunt hakken.
Maar wat extra versterking kan altijd handig zijn. De tegenstander zal waarschijnlijk een muur hebben, die hem erg veel extra verdediging geeft. Om een muur te vernietigen, hebben we rammen nodig. Die bouw je in de werkplaats. Daarvoor heb je een hoofdgebouw (level 10) en een smederij (level 10) nodig. Zodra je een werkplaats hebt, onderzoek je de ram in de smederij. Je bouwt 100 rammen, zodat je de tegenstanders muur kan verzwakken.

Starten: gevorderd

De bovenstaande guide is voor beginners op Tribal Wars en zorgt ervoor dat je gestaag maar relatief veilig kunt groeien. Er zijn echter meer guides voor het starten die gebruikt kunnen worden. De meeste hiervan zijn een stuk offensiever ingesteld. Kijk hiervoor onder:

Veel Gestelde Vragen

Als beginner is het natuurlijk goed mogelijk dat je met een aantal vragen zit met betrekking tot Tribal Wars. Kijk daarom ook eens de veelgestelde vragen op het forum. Hier wordt op de meeste voorkomende vragen een antwoord gegeven. Verdere vragen kunnen in het vragenforum gesteld worden.

Spelfuncties

Tribal Wars is een spel dat nog steeds in ontwikkeling is. Dat betekent dat er nog zo nu en dan nog nieuwe functies bijkomen, zoals bijvoorbeeld de ridderitems of de kerk. Hieronder wat meer informatie over deze dingen.

De Kaart

De kaart is het centrale punt voor jouw oriëntatie binnen het spel. Wanneer je opzoek bent naar een dorp om aan te vallen in jouw omgeving dan zul je hiervoor de kaart gebruiken. Je kunt op de kaart ook je omgeving in de gaten houden. Er bestaan twee kaarten die je kunt gebruiken wanneer je boven je dorpsoverzichtt op kaart drukt. Zie voor meer informatie de pagina Kaart

De Ridder

De ridder is een handige eenheid die vooral in het begin onmisbaar is voor je leger. De ridder vermindert het aantal eenheden dat je verliest in de aanval en kan ook veel grondstoffen meenemen als je je dorpen aan het farmen bent. Ook in de verdediging is een ridder in het begin onmisbaar. Daarnaast kan de ridder op sommige werelden wapens verzamelen om jouw leger sterker te maken. Voor meer informatie kun je kijken op de pagina over De Ridder.

De Kerk

De kerk is een onderdeel dat in het spel is gekomen met update 5.0. Er zijn twee soorten kerken. Enerzijds de startkerk (oftewel eerste kerk) anderzijds de gewone kerk. De Kerk maakt je eenheden gelovig en het is dus handig om goed te weten hoe een kerk werkt. Daarvoor is de pagina over De Kerk.

Vakantievervanging

De vakantievervanging optie bestaat voor mensen die langere tijd niet online kunnen komen. Voor elke wereld moet de vakantievervanging apart worden ingesteld. Pas echter op aan wie je je vakantievervanging geeft; deze persoon heeft immers bijna totale controle over je account. Zorg dat je de vervanger 100% kan vertrouwen. Voor meer informatie over de werking van vakantievervaning kun je terecht op de pagina over Vakantievervanging.

De Burgerwacht

Sinds versie 7.0 is het mogelijk om burgerwacht op te roepen in het begin van de wereld. Als je een aanval op je dorp verwacht, kun je bij de boerderij een burgerwacht opstellen die je landerijen verdedigt. De burgerwacht kan alleen voor de verdediging worden ingezet en mag het dorp niet verlaten

Aanvallen

Timen

Timen is het snel sturen van meerdere aanvallen zodat deze binnen dezelfde seconde (of meer) aankomen. Hoe sneller aanvallen elkaar opvolgen, hoe moeilijker het zal zijn voor de verdediger om hier eenheden tussen te plaatsen. Dit werkt voor elke browser anders. Bij de pagina Timen wordt besproken hoe je goed kunt timen met behulp van Internet Explorer, FireFox of Opera.

Faken

Om een tegenstander te verwarren kun je een groot aantal aanvallen versturen die als enige doel hebben om je tegenstander te verwarren. Dit worden fakes genoemd. Fakes bevatten zo min mogelijk eenheden, zodat je weinig eenheden verliest als ze doodgaan. Hoe je moet faken kun je zien op de pagina Faken.

Farmen

Farmen wordt vooral in het begin van een wereld gebruikt, maar ook in een later stadium. Farmen is het aanvallen van spelers en barbarendorpen met als doel het stelen van grondstoffen. Door veel te farmen, kun je sneller groeien in punten en troepen.

Verdedigen

Taggen

Taggen (klik voor meer informatie) is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je doet is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.

Dodgen

Dodgen is het ontwijken van aanvallen van de tegenstander. Dit kan je op een aantal manieren doen. Welke manieren dit zijn kun je zien bij de pagina Dodgen.

Snipen

Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hoe je dit doet zie je op de pagina Snipen.

Backtime ontwijken

Wanneer iemand je backtimet (het aanvallen van een vijand waarbij de offensieve troepen in een zo kort mogelijke tijd na terugkomst van de vijandige troepen aanvallen) is het vaak lastig om op tijd al je troepen het dorp uit te krijgen. Zie hiervoor de pagina Bactime ontwijken

Tribal Wars Termen en meer

Tribal Wars bestaat al een aantal jaren en in die tijd heeft het spel een eigen jargon ontwikkeld. Daarom heeft de wiki een woordenboek die alle termen die ingeburgerd zijn in Tribal Wars uit te leggen. Zie hiervoor het Tribal Wars woordenboek

Daarnaast maakt Tribal Wars gebruikt van BB-codes. Dit zijn codes om opmaak van berichten mee aan te passen. In het spel werken de codes op sommige plekken niet, dus kijk goed in de tabel.