Verdedigen: verschil tussen versies
k (→Simulator) |
|||
(31 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
==Verdedigen== | ==Verdedigen== | ||
[[Bestand:Schuilplaats.png|200px|thumb|right|Screenshot van de schuilplaats]]Als je regelmatig aangevallen wordt, is de aanvaller meest waarschijnlijk geïnteresseerd in je grondstoffen of om je dorp over te nemen.<br> | [[Bestand:Schuilplaats.png|200px|thumb|right|Screenshot van de schuilplaats]]Als je regelmatig aangevallen wordt, is de aanvaller meest waarschijnlijk geïnteresseerd in je [[farmen|grondstoffen]] of om je dorp [[Dorpen Veroveren|over te nemen]].<br> | ||
Als de aanvaller geen edelman meestuurt, probeert hij waarschijnlijk gewoon om je grondstoffen te plunderen. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om jezelf te verdedigen: <br> | Als de aanvaller geen [[edelman]] meestuurt, probeert hij waarschijnlijk gewoon om je grondstoffen te plunderen. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om jezelf te verdedigen: <br> | ||
* Jouw stam contacteren voor hulp | * Jouw [[stam]] contacteren voor hulp | ||
* De opgeslagen grondstoffen laag houden, waardoor jouw aanvallen onaantrekkelijk wordt | * De opgeslagen [[grondstoffen]] laag houden, waardoor jouw aanvallen onaantrekkelijk wordt | ||
* Troepen rekruteren, alsook je schuilplaats en muur opbouwen | * [[Eenheden|Troepen]] rekruteren, alsook je [[schuilplaats]] en [[muur]] opbouwen | ||
Elke eenheid heeft zijn eigen kwaliteiten, wat de ene eenheid beter maakt in het aanvallen en de andere in het verdedigen. De exacte kwaliteiten kan je terugvinden in het Eenhedenoverzicht.<br> | <br> | ||
De ridder is een zeer handige eenheid in het begin: hij vermindert de verliezen en vermeerdert de buit, vooral als je stam ook nog ondersteuning stuurt.<br> | Elke eenheid heeft zijn eigen kwaliteiten, wat de ene eenheid beter maakt in het aanvallen en de andere in het verdedigen. De exacte kwaliteiten kan je terugvinden in het [[Eenheden-overzicht|Eenhedenoverzicht]].<br> | ||
[[De Ridder|De ridder]] is een zeer handige eenheid in het begin: hij vermindert de verliezen en vermeerdert de buit, vooral als je stam ook nog ondersteuning stuurt.<br> | |||
<br> | <br> | ||
===Ondersteuning=== | ===Ondersteuning=== | ||
Regelmatig zullen andere leden van je stam of je vrienden je hulp inroepen. Je kan hen dan helpen door grondstoffen te sturen, maar ook door hen te ondersteunen. Om dit te doen, ga naar je verzamelplaats, voer het doel om te ondersteunen in alsook het aantal troepen dat je wilt meesturen; klik dan op "Ondersteunen" en vervolgens op "OK". <br> | Regelmatig zullen andere leden van je stam of je vrienden je hulp inroepen of je hebt zelf hulp nodig. Je kan hen dan helpen door [[grondstoffen]] te sturen, maar ook door hen te ondersteunen. Om dit te doen, ga naar je [[verzamelplaats]], voer het doel om te ondersteunen in alsook het aantal [[eenheden|troepen]] dat je wilt meesturen; klik dan op "Ondersteunen" en vervolgens op "OK". <br> | ||
Wanneer je je ridder meestuurt met je ondersteuningsleger, zullen alle eenheden reizen aan de snelheid van de ridder. <br> | Wanneer je je [[ridder]] meestuurt met je ondersteuningsleger, zullen alle eenheden reizen aan de snelheid van de ridder. <br> | ||
Wanneer je ondersteuningstroepen aangevallen worden in een ander dorp, zal je een bericht ontvangen met het aantal troepen dat je verloren hebt. Je kan je troepen ten allen tijde terugtrekken, doe dit via je verzamelplaats en ga dan naar "Troepen" en trek ze daar, allemaal of een deel, terug.<br> | Wanneer je ondersteuningstroepen aangevallen worden in een ander dorp, zal je een [[bericht]] ontvangen met het aantal troepen dat je verloren hebt. Je kan je troepen ten allen tijde terugtrekken, doe dit via je verzamelplaats en ga dan naar "Troepen" en trek ze daar, allemaal of een deel, terug.<br> | ||
<br> | <br> | ||
[[Bestand:Ondersteuning.png]] | [[Bestand:Ondersteuning.png]] | ||
<br> | <br> | ||
===Simulator=== | ===Simulator=== | ||
[[Bestand:Simulator.png|200px|thumb|right|Screenshot van de simulator]]De simulator geeft je de mogelijkheid om gevechten na te bootsen en zo hun mogelijke uitkomst te bepalen. Voeg jouw eenheden en die van het doelwit in, de muur en het [[moraal]]. Nadat de simulator de uitkomst van het gevecht heeft bepaald, zal het je de verliezen tonen. Je kan ook de factor geluk aanpassen. Het is aangeraden om te testen bij -25%, om zo na te gaan of je het gevecht nog steeds wint.<br> | [[Bestand:Simulator.png|200px|thumb|right|Screenshot van de simulator]]De simulator geeft je de mogelijkheid om gevechten na te bootsen en zo hun mogelijke uitkomst te bepalen. Voeg jouw eenheden en die van het doelwit in, de [[muur]] en het [[moraal]]. Nadat de simulator de uitkomst van het gevecht heeft bepaald, zal het je de verliezen tonen. Je kan ook de factor geluk aanpassen. Het is aangeraden om te testen bij -25%, om zo na te gaan of je het gevecht nog steeds wint.<br> | ||
Hiernaast zie je een voorbeeld van een gevecht uitgerekend met de simulator:<br> | Hiernaast zie je een voorbeeld van een gevecht uitgerekend met de simulator:<br> | ||
<br> | <br> | ||
Regel 26: | Regel 26: | ||
De boerderijlimietregel beperkt het aantal eenheden dat een dorp kan verzorgen. Wanneer er teveel troepen in een dorp staan, zal de troepensterkte van deze dalen. In de boerderij kan je nakijken hoeveel bewoners je momenteel in je dorp hebt en hoe hoog hun troepensterkte is.<br> | De boerderijlimietregel beperkt het aantal eenheden dat een dorp kan verzorgen. Wanneer er teveel troepen in een dorp staan, zal de troepensterkte van deze dalen. In de boerderij kan je nakijken hoeveel bewoners je momenteel in je dorp hebt en hoe hoog hun troepensterkte is.<br> | ||
De troepensterkte wordt als volgt berekend:<br> | De troepensterkte wordt als volgt berekend:<br> | ||
<br>(Boerderij level)x | <br>(Boerderij level) x constante / (Bewoners in het dorp)<br> | ||
De constante is afhankelijk van de wereldinstellingen. | |||
Wanneer de uitkomst hoger is dan 1, zullen de troepen op hun volle sterkte vechten. Bij een waarde lager dan 1, wordt de troepensterkte verminderd met die factor.<br> | Wanneer de uitkomst hoger is dan 1, zullen de troepen op hun volle sterkte vechten. Bij een waarde lager dan 1, wordt de troepensterkte verminderd met die factor.<br> | ||
Regel 32: | Regel 33: | ||
===Nachtbonus=== | ===Nachtbonus=== | ||
Als de nachtbonus actief is vechten de eenheden in de verdediging bij een aanval twee keer zo sterk als normaal.<br> Je kan in de wereldinstellingen vinden wanneer de nachtbonus op jouw wereld actief is. | |||
Deze bonus heeft geen effect op verkenners en op verlaten dorpen. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.<br> | Deze bonus heeft geen effect op verkenners en op verlaten dorpen. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.<br> | ||
<br> | <br> | ||
[[Bestand:Nachtbonus.png]] | [[Bestand:Nachtbonus.png]] | ||
== | ===Verkenners=== | ||
Om aanvallende verkenners te doden als verdediger heb je zelf [[verkenner|verkenners]] nodig. Aanvallende verkenners kunnen namelijk enkel verslagen worden door verkenners. Het wisselt per wereld hoeveel verkenners je nodig hebt om de aanvallende verkenners te verslaan. <br> | |||
* Het dubbele aantal verkenners is nodig op de werelden: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 32, 33, 35, 37, 39, 40, 41, 43, 46 | |||
* Even veel verkenners als de aanvaller zijn nodig op de werelden: 4, 8, 11, 12, 13, 14, 27, 29, 31, 34, 36, 38,42, 44, 45,47 Classic | |||
==Verdedigingstactieken== | ==Verdedigingstactieken== | ||
=== | Er zijn binnen Tribal Wars verschillende manieren om je dorp te verdedigen. Hieronder worden een aantal tactieken kort uitgelegd. Er wordt doorverwezen naar een uitgebreidere uitleg | ||
===Taggen=== | |||
[[Taggen]] (klik voor meer informatie) is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je doet is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.<br> | |||
===Dodgen=== | |||
Dodgen is het ontwijken van aanvallen van de tegenstander. Dit kan je op een aantal manieren doen. Welke manieren dit zijn kun je zien bij de pagina [[Dodgen]].<br> | |||
===Snipen=== | |||
Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te [[timen]] tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hoe je dit doet zie je op de pagina [[Snipen]].<br> | |||
===Backtime ontwijken=== | |||
Wanneer iemand je backtimet (het aanvallen van een vijand waarbij de offensieve troepen in een zo kort mogelijke tijd na terugkomst van de vijandige troepen aanvallen) is het vaak lastig om op tijd al je troepen het dorp uit te krijgen. Zie hiervoor de pagina [[Verdedigingstactieken#Backtime_ontwijken|Bactime ontwijken]] | |||
[[Categorie:Index]] | |||
Huidige versie van 14 jan 2016 om 20:51
Verdedigen
Als je regelmatig aangevallen wordt, is de aanvaller meest waarschijnlijk geïnteresseerd in je grondstoffen of om je dorp over te nemen.
Als de aanvaller geen edelman meestuurt, probeert hij waarschijnlijk gewoon om je grondstoffen te plunderen. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om jezelf te verdedigen:
- Jouw stam contacteren voor hulp
- De opgeslagen grondstoffen laag houden, waardoor jouw aanvallen onaantrekkelijk wordt
- Troepen rekruteren, alsook je schuilplaats en muur opbouwen
Elke eenheid heeft zijn eigen kwaliteiten, wat de ene eenheid beter maakt in het aanvallen en de andere in het verdedigen. De exacte kwaliteiten kan je terugvinden in het Eenhedenoverzicht.
De ridder is een zeer handige eenheid in het begin: hij vermindert de verliezen en vermeerdert de buit, vooral als je stam ook nog ondersteuning stuurt.
Ondersteuning
Regelmatig zullen andere leden van je stam of je vrienden je hulp inroepen of je hebt zelf hulp nodig. Je kan hen dan helpen door grondstoffen te sturen, maar ook door hen te ondersteunen. Om dit te doen, ga naar je verzamelplaats, voer het doel om te ondersteunen in alsook het aantal troepen dat je wilt meesturen; klik dan op "Ondersteunen" en vervolgens op "OK".
Wanneer je je ridder meestuurt met je ondersteuningsleger, zullen alle eenheden reizen aan de snelheid van de ridder.
Wanneer je ondersteuningstroepen aangevallen worden in een ander dorp, zal je een bericht ontvangen met het aantal troepen dat je verloren hebt. Je kan je troepen ten allen tijde terugtrekken, doe dit via je verzamelplaats en ga dan naar "Troepen" en trek ze daar, allemaal of een deel, terug.
Simulator
De simulator geeft je de mogelijkheid om gevechten na te bootsen en zo hun mogelijke uitkomst te bepalen. Voeg jouw eenheden en die van het doelwit in, de muur en het moraal. Nadat de simulator de uitkomst van het gevecht heeft bepaald, zal het je de verliezen tonen. Je kan ook de factor geluk aanpassen. Het is aangeraden om te testen bij -25%, om zo na te gaan of je het gevecht nog steeds wint.
Hiernaast zie je een voorbeeld van een gevecht uitgerekend met de simulator:
Boerderijlimietregel
De boerderijlimietregel beperkt het aantal eenheden dat een dorp kan verzorgen. Wanneer er teveel troepen in een dorp staan, zal de troepensterkte van deze dalen. In de boerderij kan je nakijken hoeveel bewoners je momenteel in je dorp hebt en hoe hoog hun troepensterkte is.
De troepensterkte wordt als volgt berekend:
(Boerderij level) x constante / (Bewoners in het dorp)
De constante is afhankelijk van de wereldinstellingen.
Wanneer de uitkomst hoger is dan 1, zullen de troepen op hun volle sterkte vechten. Bij een waarde lager dan 1, wordt de troepensterkte verminderd met die factor.
De hoeveelheid bewoners in een dorp wordt berekend door alle boerderijplaatsen, die al de eenheden in dat dorp innemen, op te tellen. Lichte cavalerie zou dus bijvoorbeeld 4 boerderijplaatsen innemen.
Nachtbonus
Als de nachtbonus actief is vechten de eenheden in de verdediging bij een aanval twee keer zo sterk als normaal.
Je kan in de wereldinstellingen vinden wanneer de nachtbonus op jouw wereld actief is.
Deze bonus heeft geen effect op verkenners en op verlaten dorpen. Als de nachtbonus bij een gevecht actief was dan staat dit ook in het aanvalsbericht.
Verkenners
Om aanvallende verkenners te doden als verdediger heb je zelf verkenners nodig. Aanvallende verkenners kunnen namelijk enkel verslagen worden door verkenners. Het wisselt per wereld hoeveel verkenners je nodig hebt om de aanvallende verkenners te verslaan.
- Het dubbele aantal verkenners is nodig op de werelden: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 32, 33, 35, 37, 39, 40, 41, 43, 46
- Even veel verkenners als de aanvaller zijn nodig op de werelden: 4, 8, 11, 12, 13, 14, 27, 29, 31, 34, 36, 38,42, 44, 45,47 Classic
Verdedigingstactieken
Er zijn binnen Tribal Wars verschillende manieren om je dorp te verdedigen. Hieronder worden een aantal tactieken kort uitgelegd. Er wordt doorverwezen naar een uitgebreidere uitleg
Taggen
Taggen (klik voor meer informatie) is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je doet is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.
Dodgen
Dodgen is het ontwijken van aanvallen van de tegenstander. Dit kan je op een aantal manieren doen. Welke manieren dit zijn kun je zien bij de pagina Dodgen.
Snipen
Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hoe je dit doet zie je op de pagina Snipen.
Backtime ontwijken
Wanneer iemand je backtimet (het aanvallen van een vijand waarbij de offensieve troepen in een zo kort mogelijke tijd na terugkomst van de vijandige troepen aanvallen) is het vaak lastig om op tijd al je troepen het dorp uit te krijgen. Zie hiervoor de pagina Bactime ontwijken