Spelfuncties en Guides
Tribal Wars is een spel dat iedereen kan spelen. Het opbouwen van dorpen en het veroveren van nieuwe dorpen kan iedereen leren. Maar elke speler van Tribal Wars kan altijd nog nieuwe dingen bijleren. Vandaar deze pagina. Hier vind je manieren om het spel beter te kunnen spelen, beter te kunnen starten of gewoon extra informatie over bepaalde functies in het spel.
Starten op Tribal Wars
Om vanaf het moment dat je start op een wereld goed bezig te zijn is het belangrijk om te weten wat je doet. De onderstaande twee guides kunnen gebruikt worden als basis voor elke beginnende Tribal Wars speler. Wanneer je meer ervaring opdoet zul je vanzelf een eigen manier ontwikkelen om te starten.
Eerste stappen op Tribal Wars
Tijdens je beginperiode zijn grondstoffen het belangrijkste waar je je op moet richten. Zij zullen er immers voor zorgen dat je een vliegende start kan nemen en onmiddellijk met de top mee kan! De volgende gebouwen mag je daarom niet uit het oog verliezen: de houthakker hakt hout, de leemgroeve verzamelt leem en de ijzermijn graaft ijzer op. Hoe verder je deze gebouwen uitbouwt, hoe hoger de productie en hoe meer grondstoffen je verzamelt. Voornamelijk in de eerste dagen is het dus aangeraden om deze gebouwen uit te bouwen.
Terwijl je je concentreert op de grondstofproductie, is het echter belangrijk om ervoor te zorgen dat je deze grondstoffen ook zelf kunt behouden. Je wilt immers niet al die grondstoffen verliezen waar je zo hard voor gezwoegd hebt? Één optie om je grondstoffen te beschermen is de schuilplaats. Hoe groter de capaciteit van de schuilplaats, hoe meer grondstoffen verborgen kunnen worden voor aanvallers. Het opbouwen van de schuilplaats is vooral belangrijk als er grotere spelers rondom jou liggen. Het wordt ook aangeraden om een muur op te trekken rondom je dorp. Elk niveau dat de muur stijgt, zal de aanvaller meer troepen verliezen. Dit zal de aanvaller na verloop van tijd ontmoedigen, waardoor hij een andere prooi zal zoeken.
Nadat je een goede basisproductie van grondstoffen hebt opgebouwd, kan je beginnen met het bouwen van troepen en een marktplaats. Nadat je een kazerne hebt gebouwd, kan je enkele speervechters rekruteren. Deze zijn enerzijds een goede verdedigende eenheid, maar laten je ook toe om grondstoffen elders te gaan plunderen. Je kan je ook meer richten op het voeren van handel. Hiervoor kan je een marktplaats optrekken. In de marktplaats kan je zien wat je nabije buren verhandelen. Je kan hier ook zelf je overbodige grondstoffen verhandelen of wegsturen.
Onder het motto: samen sta je sterk, is het ten zeerste aangeraden om een stam te zoeken. Het lid worden van een stam biedt vele voordelen: in nood kan je beroep doen op hen, je kan handel drijven, etc. Spreekt dit alles je niet aan, dan kan je ook nog gewoon lid worden van een stam voor de gezelligheid! Stammen zorgen over het algemeen voor sterke vriendschapsbanden, die later in het spel alleen maar handig kunnen zijn. Let er echter wel op dat het lid zijn van een stam een proces is van nemen en geven!
Latere start op Tribal Wars
Begin je in een latere fase van een wereld, zal je je strategie een beetje moeten aanpassen. Natuurlijk blijft het belangrijk om voor een goede grondstofproductie te zorgen, opdat je je dorp snel kunt opbouwen. Je zal ook maatregelen moeten nemen om je dorp te beschermen tegen plunderaars. Bouw hiervoor het beste de schuilplaats en de muur uit. Door enkele eenheden te rekruteren kan je plunderaars ook opwachten voor een gevecht! Het slim aanschrijven van je buren kan je ook die lastige grondstofverliezen sparen. Als het je is gelukt om je dorp sterk uit te bouwen, kan je zelf proberen grondstoffen buit te maken. De buit gemaakte grondstoffen komen de opbouw van je dorp zeker ten goede.
Het grote verschil met de gewone opbouw volgt echter hier pas:
Maak niet de fout door alles op één edelman zet. Het klinkt misschien onlogisch, omdat je natuurlijk meer dorpen wilt hebben om bij de anderen aan te sluiten. Het is echter een fatale fout omdat puntensterke spelers niet meteen spelers zijn die over een goed leger beschikken om hun dorpen te beschermen. Hierdoor word je dus een makkelijk doelwit van vijandige spelers: zij hebben de mogelijkheid, om met relatief weinig verliezen, jouw dorp over te nemen. Als je eenmaal aangevallen wordt, is het echter meestal te laat om je strategie om te gooien ...
De enige strategie die ervoor zal zorgen dat je je dorp(en) kan behouden, is het opbouwen van een sterke verdediging. Deze zal voornamelijk bestaan uit speer- en zwaardvechters. Zorg ervoor dat je voor de grote spelers geen hulpeloos doelwit bent! Spelers die bij een aanval op jouw dorp grote verliezen lijden, zullen in de toekomst wel tweemaal nadenken vooraleer ze jouw aanvallen. Het moraal is uiteraard ook een handig hulpmiddel: aanvallende troepen van sterke spelers kunnen zo tot 70% zwakker vechten! Deze opbouw, om het voortbestaan van je dorp veilig te stellen, kost weliswaar tijd. Dit is echter geen verloren moeite! Je verdedigende troepen kunnen later nog steeds van pas komen.
Heb je eenmaal een gezonde verdediging opgebouwd van minimaal 1200 speervechters en 1200 zwaardvechters, kun je beginnen met het bouwen naar een adelshoeve en het opleiden van een edelman. Zorg er ook voor dat je over voldoende overige troepen beschikt om je edelman in een aanval te kunnen vergezellen! Je kunt aan sommige van de omliggende dorpen zien dat deze strategie succesvol is geweest ...
Veel Gestelde Vragen
Als beginner is het natuurlijk goed mogelijk dat je met een aantal vragen zit met betrekking tot Tribal Wars. Kijk daarom ook eens de veelgestelde vragen op het forum. Hier wordt op de meeste voorkomende vragen een antwoord gegeven. Verdere vragen kunnen in het vragenforum gesteld worden.
Spelfuncties
Tribal Wars is een spel dat nog steeds in ontwikkeling is. Dat betekent dat er nog zo nu en dan nog nieuwe functies bijkomen, zoals bijvoorbeeld de ridderitems of de kerk. Hieronder wat meer informatie over deze dingen.
De Ridder
De ridder is een handige eenheid die vooral in het begin onmisbaar is voor je leger. De ridder vermindert het aantal eenheden dat je verliest in de aanval en kan ook veel grondstoffen meenemen als je je dorpen aan het farmen bent. Ook in de verdediging is een ridder in het begin onmisbaar. Daarnaast kan de ridder op sommige werelden wapens verzamelen om jouw leger sterker te maken. Voor meer informatie kun je kijken op de pagina over De Ridder.
De Kerk
De kerk is een onderdeel dat in het spel is gekomen met update 5.0. Er zijn twee soorten kerken. Enerzijds de startkerk (oftewel eerste kerk) anderzijds de gewone kerk. De Kerk maakt je eenheden gelovig en het is dus handig om goed te weten hoe een kerk werkt. Daarvoor is de pagina over De Kerk.
Vakantievervanging
De vakantievervanging optie bestaat voor mensen die langere tijd niet online kunnen komen. Voor elke wereld moet de vakantievervanging apart worden ingesteld. Pas echter op aan wie je je vakantievervanging geeft; deze persoon heeft immers bijna totale controle over je account. Zorg dat je de vervanger 100% kan vertrouwen. Voor meer informatie over de werking van vakantievervaning kun je terecht op de pagina over Vakantievervanging.
Legerkampen
Het legerkamp was een nieuwe toevoeging in versie 6.0. Deze functie is met spelversie 7.0 echter weer verdwenen. Het kon gebouwd worden door stammen om hun defensieve en offensieve mogelijkheden te verbeteren. Het legerkamp wass een tijdelijke locatie waar de stam legers naartoe kan sturen. Als de legers éénmaal aangekomen waren in het legerkamp konden ze naar andere dorpen gestuurd worden, als een aanval, of als ondersteuning. Voor meer informatie over de verdwenen Legerkampen (klik).
De Burgerwacht
Aanvallen
Timen
Timen is het snel sturen van meerdere aanvallen zodat deze binnen dezelfde seconde (of meer) aankomen. Hoe sneller aanvallen elkaar opvolgen, hoe moeilijker het zal zijn voor de verdediger om hier eenheden tussen te plaatsen. Dit werkt voor elke browser anders. Bij de pagina Timen wordt besproken hoe je goed kunt timen met behulp van Internet Explorer, FireFox of Opera.
Faken
Om een tegenstander te verwarren kun je een groot aantal aanvallen versturen die als enige doel hebben om je tegenstander te verwarren. Dit worden fakes genoemd. Fakes bevatten zo min mogelijk eenheden, zodat je weinig eenheden verliest als ze doodgaan. Hoe je moet faken kun je zien op de pagina Faken.
Farmen
Farmen wordt vooral in het begin van een wereld gebruikt, maar ook in een later stadium. Farmen is het aanvallen van spelers en barbarendorpen met als doel het stelen van grondstoffen. Door veel te farmen, kun je sneller groeien in punten en troepen.
Verdedigen
Taggen
Taggen (klik voor meer informatie) is een ingeburgerde term van Tribal Wars. Taggen doe je met een binnenkomende aanval. Wat je gaat is dat je gaat kijken welke traagste eenheid er zich in een aanval bevindt. Op deze manier kan je kijken hoe gevaarlijk een aanval is. Stel je weet bijvoorbeeld dat de traagste eenheid verkenners zijn, dan reageer je daar anders op dan wanneer je weet dat de aanval rammen of een edelman bevat. Het is daarom dus verstandig een binnenkomende aanval altijd te taggen als je hiervoor op tijd bent.
Dodgen
Dodgen is het ontwijken van aanvallen van de tegenstander. Dit kan je op een aantal manieren doen. Welke manieren dit zijn kun je zien bij de pagina Dodgen.
Snipen
Snipen is het doden van een of meerdere edelmannen uit een edeltreintje, door ondersteuning te timen tussen de clears (aanvallen zonder edels) en edels. Hoe je dit doet zie je op de pagina Snipen.
Tribal Wars Termen en meer
Tribal Wars bestaat al een aantal jaren en in die tijd heeft het spel een eigen jargon ontwikkeld. Daarom heeft de wiki een woordenboek die alle termen die ingeburgerd zijn in Tribal Wars uit te leggen. Zie hiervoor het Tribal Wars woordenboek
Daarnaast maakt Tribal Wars gebruikt van BB-codes. Dit zijn codes om opmaak van berichten mee aan te passen. In het spel werken de codes op sommige plekken niet, dus kijk goed in de tabel.