Overleg gebruiker:Infinitum: verschil tussen versies

Uit Tribalwars Wiki NL
Naar navigatie springen
kGeen bewerkingssamenvatting
kGeen bewerkingssamenvatting
 
(28 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Bestand:Vlag.png|thumb|150px]]
[[Bestand:Church f1.png|rechts|150px]]Op [[werelden]] waarop '''de kerk''' geactiveerd is, zijn alle inwoners van het dorp in de ban van het geloof: enkel gesterkt door hun geloof zullen ze aan volle kracht de vijand te lijf kunnen gaan. Om je bevolking te motiveren om aan volle kracht te vechten, zal je op strategische plaatsen een kerk moeten plaatsen. Valt een dorp niet binnen de invloed van het religieuze gebouw, dan zullen de [[eenheden]] aan halve kracht vechten. Geen aanrader dus!


Er waait een frisse wind door je dorpen! Hijs de vlag en motiveer op die manier jouw troepen om zo gebruik te kunnen maken van één van de vele bonussen. Deze bonussen zijn er in alle soorten en maten, waardoor jij exact kan bepalen welke vlag in welk dorp op de juiste plaats staat.
Elk dorp kan maximaal één kerk bevatten, die vervolgens alle dorpen binnen een bepaalde radius zal beïnvloeden. Het uitbouwen van kerken is echter duur en kost veel inwoners, het strategisch plaatsen ervan is dus belangrijk!


Vlaggen zijn niet wereld-, maar accountgebonden. Je kan dus de vlaggen die je op W29 verzamelt ook op W30 instellen.
In het dorpsoverzicht van elk dorp kan je controleren of het dorp onder invloed van de kerk is. Hoe hoger het geloof, hoe meer kerken een invloed uitoefenen op het dorp; hoewel het volstaat dat één kerk invloed uitoefent op het dorp. Ook via de [[kaart]] kan je controleren welke dorpen binnen de radius van de kerk vallen.


Deze spelfunctie is actief op werelden [[Wereld 29|29]] en [[Wereld 30|30]].
'''Opgelet''': Hoewel er geen kerk aanwezig is, zijn barbarendorpen altijd gelovig!


__ToC__
== Soorten kerken ==


== Vlaggen verkrijgen ==
Er zijn twee soorten kerken: er is de '''eerste kerk''', een uniek exemplaar dat gratis en onmiddellijk aanwezig zal zijn in jouw eerste dorp, en de '''gewone kerk''', de kerk die je in andere dorpen zal plaatsen om meer dorpen met geloof te beïnvloeden.


Vlaggen kunnen op verschillende manieren verkregen worden. In de beginfase zal dit vooral via quests zijn, later zullen ook awards en edelmannen voor vlaggen zorgen. In totaal zijn er zes manieren om vlaggen te bemachtigen:
=== Eerste kerk ===


* Bij het verslaan van vijandelijke troepen
=== Gewone kerk ===
:''In het vlaggenoverzicht vind je een balk die weergeeft hoeveel eenheden je nog moet verslaan alvorens een nieuwe vlag vrij te spelen.''
* Bij het rekruteren van edelmannen
* Bij het behalen van awards
**Houten Award - Level 1 vlag
**Bronzen Award - Level 3 vlag
**Zilveren Award - Level 4 vlag
**Gouden Award - Level 5 vlag
:''Opgelet: de award "Trouwe Vriend" geeft'' '''''geen''''' ''recht op een vlag.''
* Bij het afronden van quests, indien vermeld als beloning
* Bij het kopen van [[vlaggenpakketten]] tegen Premium Punten
* Bij het werven van nieuwe spelers


[[Bestand:Vlaggen samenvoegen.png|rechts]]
== Kerkradius ==
Daarnaast is het mogelijk om ''die dezelfde vlaggen'' om te ruilen voor ''één vlag die één level hoger is''. Drie vlaggen van level 1 kan je dus omruilen voor een vlag met level 2.


Vlaggen kunnen geruild worden met stamgenoten. De enige voorwaarde hieraan is dat de vlag die je neemt hetzelfde level heeft als de vlag die je neemt.
De kerkradius is het gebied waarbinnen alle dorpen beïnvloed worden door het geloof, met andere woorden waarbinnen je troepen gelovig zijn. De grootte van de kerk wordt bepaald door het soort kerk (eerste kerk of gewone kerk) en bij een gewone kerk door het level. De eerste kerk heeft een radius van 6 velden en een gewone kerk heeft, afhankelijk van het level, een kerkradius van 4, 6 of 8 velden.


== Vlaggen activeren ==
[[Bestand:Areaofinfluence.png|center]]


De bonus van een vlag is slechts actief van zodra deze geactiveerd wordt: dit doe je vanuit het vlaggenoverzicht. Hier selecteer je de vlag die je graag wil inzetten.
== Gevechtssysteem met de kerk ==


Vervolgens kan in dat specifieke dorp voor 24 uur lang geen vlaggenwissel meer uitgevoerd worden. De vlaggen die reeds actief zijn in je dorpen zal je niet meer terugvinden in het vlaggenoverzicht, een vlag kan immers slechts op één plaats tegelijk zijn. Wanneer je de vlag weer uit je dorp weghaalt, zal deze terug in het overzicht verschijnen en kan deze ook in een ander dorp gebruikt worden.
De kerk heeft een bijzondere invloed op het [[gevechtssysteem]]. Eenheden uit dorpen die immers niet binnen de invloed van de kerk vallen, die met andere woorden dus buiten de radius van de kerk liggen, vechten immers aan halve kracht. Zo zal de aanvalssterkte van een ongelovige bijlstrijder, in vergelijking met die van een gelovige bijlstrijder, er als volgt uitzien:


In de aanval wordt gekeken naar de vlag die actief is op het moment van de '''aankomst'''. Deze vlag kan verschillend zijn van de vlag bij verzenden, wanneer je intussen een andere vlag ingesteld hebt.
{|
|
'''Bijlstrijder''' <font color="red">(Ongelovig)</font>
* Aanvalssterkte: <font color="red">20</font>
* Verdediging tegen infanterie: <font color="red">5</font>
* Verdediging tegen cavalerie: <font color="red">2,5</font>
* Verdediging tegen boogschutters: <font color="red">5</font>
|
'''Bijlstrijder''' <font color="Green">(Gelovig)</font>
* Aanvalssterkte: <font color="Green">40</font>
* Verdediging tegen infanterie: <font color="Green">10</font>
* Verdediging tegen cavalerie: <font color="Green">5</font>
* Verdediging tegen boogschutters: <font color="Green">10</font>
|}


== Vlaggenoverzicht ==
Het volstaat dat een dorp onder de invloed van één kerk valt; wanneer een dorp onder de invloed van twee kerken ligt zullen de eenheden dus '''niet''' aan 200% vechten.


Er zijn acht verschillende soorten vlaggen, die elk voorkomen in negen verschillende levels. Hieronder vind je een overzicht van de vlaggen, hun beschrijving en hun uitwerking per level:
=== Als aanvallend speler ===


{|cellpadding="0" cellspacing="2" border="1"
Het al dan niet gelovig vechten van de eenheden komt neer op het volgende:
|- bgcolor="#dfcca6"
 
!Vlag
* Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt '''binnen''' de geloofsradius, dan zullen de troepen '''gelovig''' vechten.
!Beschrijving
* Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt '''buiten''' de geloofsradius, dan zullen de troepen '''ongelovig''' vechten.
!colspan="9"| Level 1 - 9
 
|- bgcolor="#f8f4e8"
Het maakt hierbij niet uit of de aangevallen speler binnen of buiten jouw geloofsradius ligt.
|[[Bestand:1 1.png|center]]
 
|<b>Grondstofproductie</b><br>Zet de grondstoffenvlag neer tussen je arbeiders en kijk hoe je grondstofproductie toeneemt.
=== Als ondersteunende speler ===
| +4%
 
| +6%
Wanneer je een andere speler ondersteunt, geldt niet de radius van de ondersteunende speler maar van de ondersteunde speler.
| +8%
 
| +10%
* Ligt het dorp '''binnen''' de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen '''gelovig''' (ook al ligt het dorp niet binnen jouw radius).
| +12%
* Ligt het dorp '''buiten''' de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen '''ongelovig''' (ook al ligt het dorp wél binnen jouw radius).
| +14%
 
| +16%
{| style="width:500px"
| +17%
|- bgcolor="#8D7654"
| +18%
!colspan=3|Het dorp van de ondersteunde speler bevindt zich...
|-bgcolor="#ded3b9"
|- bgcolor="#8D7654"
|[[Bestand:2 1.png]]
! Binnen jouw radius
|<b>Eenhedenproductie</b><br> Het trainen van nieuwe eenheden kan worden versneld door het hijsen van de eenhedenproductie vlag in je dorp, als een herinnering aan iedereeen dat hun bekwaamheid niet enkel verwacht wordt van ze, maar ook verplicht is
! Binnen zijn radius
| +6%
! Gevechtskracht
| +8%
|- bgcolor="#F4E4BC"
| +10%
| align="center" | Ja
| +12%
| align="center" | Ja
| +14%
| align="center" | 100%
| +16%
|- bgcolor="#F4E4BC"
| +18%
| align="center" | Ja
| +19%
| align="center" | Neen
| +20%
| align="center" | 50%
|- bgcolor="#f8f4e8"
|- bgcolor="#F4E4BC"
|[[Bestand:3 1.png]]
| align="center" | Neen
|<b>Aanvalssterkte</b><br> Inspireer je eenheden met de aanvalsvlag die in hun thuisdorp staat zodat ze tot de laatste man vechten, zoals hun heerser verlangt.
| align="center" | Neen
| +2%
| align="center" | 50%
| +3%
|- bgcolor="#F4E4BC"
| +4%
| align="center" | Neen
| +5%
| align="center" | Ja
| +6%
| align="center" | 100%
| +7%
| +8%
| +9%
| +10%
|-bgcolor="#ded3b9"
|[[Bestand:4 1.png]]
|<b>Verdedigingskracht</b> <br>Verening je troepen onder de verdedigingsvlag om ze beter te laten verdedigen.
| +2%
| +3%
| +4%
| +5%
| +6%
| +7%
| +8%
| +9%
| +10%
|- bgcolor="#f8f4e8"
|[[Bestand:5 1.png]]
|<b>Geluk</b><br> Geluksvlaggen geven hun eigenaren de mogelijkheid om de uitkomst van een gevecht te voorspellen door het "Geluk" aspect in gevechten te beïnvloeden. Deze mysterieuze vlaggen zullen geluk zo dicht mogelijk naar 0 brengen als de kracht van de vlag toestaat. Als een gevecht normaal gesproken -20% of +20% geluk zou hebben, dan zou een 6% geluksvlag het geluk naar respectievelijk -14% en +14% dwingen.<br>
<font color="red">Werkt enkel in de aanval</font>
| -6%
| -8%
| -10%
| -12%
| -14%
| -16%
| -18%
| -19%
| -20%
|-bgcolor="#ded3b9"
|[[Bestand:6 1.png]]
|<b>Bevolkingslimiet</b><br> Moedig je bevolking aan om kleinere woonruimtes te accepteren en zo je dorp verder uit te bereiden door de bevolkingsvlag te hijsen.
| +2%
| +3%
| +4%
| +5%
| +6%
| +7%
| +8%
| +9%
| +10%
|- bgcolor="#f8f4e8"
|[[Bestand:7 1.png]]
|<b>Muntkosten</b><br> Dwing de adel om hun kosten te verlagen door de muntenvlag te hijsen.
| -10%
| -12%
| -14%
| -16%
| -18%
| -20%
| -22%
| -23%
| -24%
|-bgcolor="#ded3b9"
|[[Bestand:8 1.png]]
|<b>Buit</b><br> Geef je eenheden de kracht en het uithoudingsvermogen dat ze nodig hebben om meer buit naar huis te dragen van hun plunderingen door de buitvlag te hijsen.
| +2%
| +3%
| +4%
| +5%
| +6%
| +7%
| +8%
| +9%
| +10%
|}
|}


== Niet wereld-, maar accountgebonden ==
== Een kerk vernietigen ==
 
Je kan zelf je eigen kerken afbreken van zodra het [[hoofdgebouw]] level 15 bereikt. Daarnaast kan je ook de kerken van andere spelers vernietigen, maar:
 
* De eerste kerk kan niet vernietigd worden
* Kerken kunnen vernietigd worden door [[katapult]]en, maar dit gaat '''moeizamer''' dan bij andere gebouwen; je zal meer katapulten nodig hebben om een kerk te vernietigen. Via de [[simulator]] kan je voor jouw specifieke situatie berekenen hoeveel katapulten je nodig zal hebben.
* Wanneer je een dorp van de vijand overneemt, vernietig je automatisch de kerk in dat dorp.


Vlaggen zijn niet gebonden aan één specifieke wereld, maar aan jouw account. Dit betekent dat je de vlaggen die je behaalde op een specifieke wereld ook kan gebruiken op alle andere werelden waarop vlaggen actief zijn. Je vindt dan ook een handig overzicht van al jouw actieve vlaggen over alle werelden in het wereldenoverzicht, te bereiken vanuit het vlaggenmenu. Daar kan je ook alle vlaggen van een specifieke wereld terugtrekken, wanneer je een nieuwe indeling wil maken.
De eerste kerk kan je slechts afbreken wanneer je geen andere kerken (in andere dorpen) hebt.

Huidige versie van 1 jul 2013 om 15:40

Church f1.png

Op werelden waarop de kerk geactiveerd is, zijn alle inwoners van het dorp in de ban van het geloof: enkel gesterkt door hun geloof zullen ze aan volle kracht de vijand te lijf kunnen gaan. Om je bevolking te motiveren om aan volle kracht te vechten, zal je op strategische plaatsen een kerk moeten plaatsen. Valt een dorp niet binnen de invloed van het religieuze gebouw, dan zullen de eenheden aan halve kracht vechten. Geen aanrader dus!

Elk dorp kan maximaal één kerk bevatten, die vervolgens alle dorpen binnen een bepaalde radius zal beïnvloeden. Het uitbouwen van kerken is echter duur en kost veel inwoners, het strategisch plaatsen ervan is dus belangrijk!

In het dorpsoverzicht van elk dorp kan je controleren of het dorp onder invloed van de kerk is. Hoe hoger het geloof, hoe meer kerken een invloed uitoefenen op het dorp; hoewel het volstaat dat één kerk invloed uitoefent op het dorp. Ook via de kaart kan je controleren welke dorpen binnen de radius van de kerk vallen.

Opgelet: Hoewel er geen kerk aanwezig is, zijn barbarendorpen altijd gelovig!

Soorten kerken

Er zijn twee soorten kerken: er is de eerste kerk, een uniek exemplaar dat gratis en onmiddellijk aanwezig zal zijn in jouw eerste dorp, en de gewone kerk, de kerk die je in andere dorpen zal plaatsen om meer dorpen met geloof te beïnvloeden.

Eerste kerk

Gewone kerk

Kerkradius

De kerkradius is het gebied waarbinnen alle dorpen beïnvloed worden door het geloof, met andere woorden waarbinnen je troepen gelovig zijn. De grootte van de kerk wordt bepaald door het soort kerk (eerste kerk of gewone kerk) en bij een gewone kerk door het level. De eerste kerk heeft een radius van 6 velden en een gewone kerk heeft, afhankelijk van het level, een kerkradius van 4, 6 of 8 velden.

Areaofinfluence.png

Gevechtssysteem met de kerk

De kerk heeft een bijzondere invloed op het gevechtssysteem. Eenheden uit dorpen die immers niet binnen de invloed van de kerk vallen, die met andere woorden dus buiten de radius van de kerk liggen, vechten immers aan halve kracht. Zo zal de aanvalssterkte van een ongelovige bijlstrijder, in vergelijking met die van een gelovige bijlstrijder, er als volgt uitzien:

Bijlstrijder (Ongelovig)

  • Aanvalssterkte: 20
  • Verdediging tegen infanterie: 5
  • Verdediging tegen cavalerie: 2,5
  • Verdediging tegen boogschutters: 5

Bijlstrijder (Gelovig)

  • Aanvalssterkte: 40
  • Verdediging tegen infanterie: 10
  • Verdediging tegen cavalerie: 5
  • Verdediging tegen boogschutters: 10

Het volstaat dat een dorp onder de invloed van één kerk valt; wanneer een dorp onder de invloed van twee kerken ligt zullen de eenheden dus niet aan 200% vechten.

Als aanvallend speler

Het al dan niet gelovig vechten van de eenheden komt neer op het volgende:

  • Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt binnen de geloofsradius, dan zullen de troepen gelovig vechten.
  • Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt buiten de geloofsradius, dan zullen de troepen ongelovig vechten.

Het maakt hierbij niet uit of de aangevallen speler binnen of buiten jouw geloofsradius ligt.

Als ondersteunende speler

Wanneer je een andere speler ondersteunt, geldt niet de radius van de ondersteunende speler maar van de ondersteunde speler.

  • Ligt het dorp binnen de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen gelovig (ook al ligt het dorp niet binnen jouw radius).
  • Ligt het dorp buiten de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen ongelovig (ook al ligt het dorp wél binnen jouw radius).
Het dorp van de ondersteunde speler bevindt zich...
Binnen jouw radius Binnen zijn radius Gevechtskracht
Ja Ja 100%
Ja Neen 50%
Neen Neen 50%
Neen Ja 100%

Een kerk vernietigen

Je kan zelf je eigen kerken afbreken van zodra het hoofdgebouw level 15 bereikt. Daarnaast kan je ook de kerken van andere spelers vernietigen, maar:

  • De eerste kerk kan niet vernietigd worden
  • Kerken kunnen vernietigd worden door katapulten, maar dit gaat moeizamer dan bij andere gebouwen; je zal meer katapulten nodig hebben om een kerk te vernietigen. Via de simulator kan je voor jouw specifieke situatie berekenen hoeveel katapulten je nodig zal hebben.
  • Wanneer je een dorp van de vijand overneemt, vernietig je automatisch de kerk in dat dorp.

De eerste kerk kan je slechts afbreken wanneer je geen andere kerken (in andere dorpen) hebt.