Overleg gebruiker:Infinitum: verschil tussen versies

Uit Tribalwars Wiki NL
Naar navigatie springen
kGeen bewerkingssamenvatting
kGeen bewerkingssamenvatting
 
(12 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NoToC__{{Infobox|5 november 2012|Nog onbekend|1.5|0.6|5|{{Actief}}|{{Actief}}|{{Actief}}|Goudmunten|10|5|[[Geheimen van de macht|Geheimen]]}}
[[Bestand:Church f1.png|rechts|150px]]Op [[werelden]] waarop '''de kerk''' geactiveerd is, zijn alle inwoners van het dorp in de ban van het geloof: enkel gesterkt door hun geloof zullen ze aan volle kracht de vijand te lijf kunnen gaan. Om je bevolking te motiveren om aan volle kracht te vechten, zal je op strategische plaatsen een kerk moeten plaatsen. Valt een dorp niet binnen de invloed van het religieuze gebouw, dan zullen de [[eenheden]] aan halve kracht vechten. Geen aanrader dus!


'''Wereld 30''' werd aangekondigd op  22 oktober 2012 en draait op de meest recente instellingen, waaronder de vlaggen en de kerk.
Elk dorp kan maximaal één kerk bevatten, die vervolgens alle dorpen binnen een bepaalde radius zal beïnvloeden. Het uitbouwen van kerken is echter duur en kost veel inwoners, het strategisch plaatsen ervan is dus belangrijk!


Aan de start van Wereld 30 ging een peiling vooraf, waarin spelers de keuze hadden tussen een wereld met ''gelimiteerd farmen'' of een ''verlaagde prijs voor goudmunten'' en waarin laatstgenoemde optie de meerderheid achter zich kreeg.  
In het dorpsoverzicht van elk dorp kan je controleren of het dorp onder invloed van de kerk is. Hoe hoger het geloof, hoe meer kerken een invloed uitoefenen op het dorp; hoewel het volstaat dat één kerk invloed uitoefent op het dorp. Ook via de [[kaart]] kan je controleren welke dorpen binnen de radius van de kerk vallen.


De grootste verschillen in vergelijking met andere werelden bevinden zich daarom vooral bij de edelmannen: niet alleen is een goudmunt 25% goedkoper, daarnaast kan je edelman ook maximaal 20 velden lopen.
'''Opgelet''': Hoewel er geen kerk aanwezig is, zijn barbarendorpen altijd gelovig!


De instellingen van deze wereld zullen gedurende deze wereld niet veranderd worden. Deze wereld komt dus niet in aanmerking voor [[Edelhalvering|Edelhalveringen]].
== Soorten kerken ==


== Instellingen ==
Er zijn twee soorten kerken: er is de '''eerste kerk''', een uniek exemplaar dat gratis en onmiddellijk aanwezig zal zijn in jouw eerste dorp, en de '''gewone kerk''', de kerk die je in andere dorpen zal plaatsen om meer dorpen met geloof te beïnvloeden.


{{Wereld}}
=== Eerste kerk ===


===Instellingen===
=== Gewone kerk ===
'''[[Snelheid algemeen]]''': 1.5<br>
'''[[Eenhedensnelheid]]''': 0.6<br>
'''[[Gebouwen afbreken]]''': Actief<br>
'''[[Moraal]]''': Actief (op tijd gebaseerd)<br>
'''[[Boerderijlimietregel]]''': Inactief <br>
'''[[Basisverdediging]]''': 20<br>
'''[[Milliseconden]]''': Actief<br>
'''[[Miniumtroepenregel]]''': 2% van de punten van het dorp<br>
'''[[Smederijsysteem]]''': Simpel ontwikkelingssysteem<br>
'''[[Kerk]]''': Actief<br>
'''[[Awards]]''': Actief<br>
'''[[Groeiende barbarendorpen]]''': Actief (maximaal 5.000 punten)<br>
'''[[Bonusdorpen]]''': Verbeterde bonusdorpen<br>
'''[[Annuleertijd voor aanvallen]]''': 10 minuten<br>
'''[[Annuleertijd voor transport]]''': 5 minuten<br>
'''[[Nachtbonus]]''': Actief van 1.00 tot 7.00 uur<br>
'''[[Beginnersbescherming]]''': 5 dagen<br>
'''[[Maximale verhouding aanvaller : verdediging]]''': Actief, eerste 30 dagen 1:20 ratio<br><br>


===Eenheden===
== Kerkradius ==
'''[[Boogschutter]]''': Actief<br>
'''[[Verkensysteem]]''': De verkenner kan troepen, gebouwen en grondstoffen verkennen.<br>
'''[[Ridder]]''': Actief<br>


===Edelman===
De kerkradius is het gebied waarbinnen alle dorpen beïnvloed worden door het geloof, met andere woorden waarbinnen je troepen gelovig zijn. De grootte van de kerk wordt bepaald door het soort kerk (eerste kerk of gewone kerk) en bij een gewone kerk door het level. De eerste kerk heeft een radius van 6 velden en een gewone kerk heeft, afhankelijk van het level, een kerkradius van 4, 6 of 8 velden.
'''[[Stijgende edelman prijzen]]''': Goudmunten <br>
'''[[Goedkoop nabouwen van edelmannen]]''': Inactief<br>
'''[[Maximale reisafstand edelman]]''': 20 velden<br>
'''[[Toestemmingsdaling per edelaanval]]''': 20-35<br>
'''[[Toestemmingsstijging per uur]]''': 1.5<br>


===Configuratie===
[[Bestand:Areaofinfluence.png|center]]
'''[[Ledenlimiet per stam]]''': 40<br>
'''[[Verslagen Tegenstander ranglijst]]''': Actief, volgens puntentabel <br>
'''[[Vakantievervanging]]''': Actief<br>
'''[[Beperking voor permanente vakantievervanging]]''': Actief, beginnende na 60 dagen vakantievervanging gedurende de laatste 120 dagen<br>
'''[[Vrije handel]]''': Actief, afhankelijk van de tijd waarop de speler is gestart<br>
'''[[Minimale tijd tussen bevelen]]''': 100 ms<br>
'''[[Overwinningsvoorwaarden]]:''' Een stam behoudt gedurende 48 uur 12 unieke [[Geheimen van de macht|geheimen]].


===Premium Functies===
== Gevechtssysteem met de kerk ==
'''[[Premium Account]]:''' <font color="green">Geactiveerd</font><br>
'''[[Account Manager]]:''' <font color="green">Geactiveerd</font><br>
'''[[Farm-Assistent]]:''' <font color="green">Geactiveerd</font><br>
'''[[Bouwtijdhalveringen]]:''' <font color="green">Geactiveerd</font><br>
'''[[Direct afbouwen]]:''' <font color="green">Geactiveerd</font><br>
'''[[Bouwkostreductie]]:'''  <font color="green">Geactiveerd</font><br>
'''[[+20% productie]]:'''  <font color="green">Geactiveerd</font><br>
'''[[Ruilen met de handelaar]]:'''  <font color="green">Geactiveerd</font><br>


{{Werelden}}
De kerk heeft een bijzondere invloed op het [[gevechtssysteem]]. Eenheden uit dorpen die immers niet binnen de invloed van de kerk vallen, die met andere woorden dus buiten de radius van de kerk liggen, vechten immers aan halve kracht. Zo zal de aanvalssterkte van een ongelovige bijlstrijder, in vergelijking met die van een gelovige bijlstrijder, er als volgt uitzien:
 
{|
|
'''Bijlstrijder''' <font color="red">(Ongelovig)</font>
* Aanvalssterkte: <font color="red">20</font>
* Verdediging tegen infanterie: <font color="red">5</font>
* Verdediging tegen cavalerie: <font color="red">2,5</font>
* Verdediging tegen boogschutters: <font color="red">5</font>
|
'''Bijlstrijder''' <font color="Green">(Gelovig)</font>
* Aanvalssterkte: <font color="Green">40</font>
* Verdediging tegen infanterie: <font color="Green">10</font>
* Verdediging tegen cavalerie: <font color="Green">5</font>
* Verdediging tegen boogschutters: <font color="Green">10</font>
|}
 
Het volstaat dat een dorp onder de invloed van één kerk valt; wanneer een dorp onder de invloed van twee kerken ligt zullen de eenheden dus '''niet''' aan 200% vechten.
 
=== Als aanvallend speler ===
 
Het al dan niet gelovig vechten van de eenheden komt neer op het volgende:
 
* Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt '''binnen''' de geloofsradius, dan zullen de troepen '''gelovig''' vechten.
* Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt '''buiten''' de geloofsradius, dan zullen de troepen '''ongelovig''' vechten.
 
Het maakt hierbij niet uit of de aangevallen speler binnen of buiten jouw geloofsradius ligt.
 
=== Als ondersteunende speler ===
 
Wanneer je een andere speler ondersteunt, geldt niet de radius van de ondersteunende speler maar van de ondersteunde speler.
 
* Ligt het dorp '''binnen''' de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen '''gelovig''' (ook al ligt het dorp niet binnen jouw radius).
* Ligt het dorp '''buiten''' de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen '''ongelovig''' (ook al ligt het dorp wél binnen jouw radius).
 
{|  style="width:500px"
|- bgcolor="#8D7654"
!colspan=3|Het dorp van de ondersteunde speler bevindt zich...
|- bgcolor="#8D7654"
! Binnen jouw radius
! Binnen zijn radius
! Gevechtskracht
|- bgcolor="#F4E4BC"
| align="center" | Ja
| align="center" | Ja
| align="center" | 100%
|- bgcolor="#F4E4BC"
| align="center" | Ja
| align="center" | Neen
| align="center" | 50%
|- bgcolor="#F4E4BC"
| align="center" | Neen
| align="center" | Neen
| align="center" | 50%
|- bgcolor="#F4E4BC"
| align="center" | Neen
| align="center" | Ja
| align="center" | 100%
|}
 
== Een kerk vernietigen ==
 
Je kan zelf je eigen kerken afbreken van zodra het [[hoofdgebouw]] level 15 bereikt. Daarnaast kan je ook de kerken van andere spelers vernietigen, maar:
 
* De eerste kerk kan niet vernietigd worden
* Kerken kunnen vernietigd worden door [[katapult]]en, maar dit gaat '''moeizamer''' dan bij andere gebouwen; je zal meer katapulten nodig hebben om een kerk te vernietigen. Via de [[simulator]] kan je voor jouw specifieke situatie berekenen hoeveel katapulten je nodig zal hebben.
* Wanneer je een dorp van de vijand overneemt, vernietig je automatisch de kerk in dat dorp.
 
De eerste kerk kan je slechts afbreken wanneer je geen andere kerken (in andere dorpen) hebt.

Huidige versie van 1 jul 2013 om 15:40

Church f1.png

Op werelden waarop de kerk geactiveerd is, zijn alle inwoners van het dorp in de ban van het geloof: enkel gesterkt door hun geloof zullen ze aan volle kracht de vijand te lijf kunnen gaan. Om je bevolking te motiveren om aan volle kracht te vechten, zal je op strategische plaatsen een kerk moeten plaatsen. Valt een dorp niet binnen de invloed van het religieuze gebouw, dan zullen de eenheden aan halve kracht vechten. Geen aanrader dus!

Elk dorp kan maximaal één kerk bevatten, die vervolgens alle dorpen binnen een bepaalde radius zal beïnvloeden. Het uitbouwen van kerken is echter duur en kost veel inwoners, het strategisch plaatsen ervan is dus belangrijk!

In het dorpsoverzicht van elk dorp kan je controleren of het dorp onder invloed van de kerk is. Hoe hoger het geloof, hoe meer kerken een invloed uitoefenen op het dorp; hoewel het volstaat dat één kerk invloed uitoefent op het dorp. Ook via de kaart kan je controleren welke dorpen binnen de radius van de kerk vallen.

Opgelet: Hoewel er geen kerk aanwezig is, zijn barbarendorpen altijd gelovig!

Soorten kerken

Er zijn twee soorten kerken: er is de eerste kerk, een uniek exemplaar dat gratis en onmiddellijk aanwezig zal zijn in jouw eerste dorp, en de gewone kerk, de kerk die je in andere dorpen zal plaatsen om meer dorpen met geloof te beïnvloeden.

Eerste kerk

Gewone kerk

Kerkradius

De kerkradius is het gebied waarbinnen alle dorpen beïnvloed worden door het geloof, met andere woorden waarbinnen je troepen gelovig zijn. De grootte van de kerk wordt bepaald door het soort kerk (eerste kerk of gewone kerk) en bij een gewone kerk door het level. De eerste kerk heeft een radius van 6 velden en een gewone kerk heeft, afhankelijk van het level, een kerkradius van 4, 6 of 8 velden.

Areaofinfluence.png

Gevechtssysteem met de kerk

De kerk heeft een bijzondere invloed op het gevechtssysteem. Eenheden uit dorpen die immers niet binnen de invloed van de kerk vallen, die met andere woorden dus buiten de radius van de kerk liggen, vechten immers aan halve kracht. Zo zal de aanvalssterkte van een ongelovige bijlstrijder, in vergelijking met die van een gelovige bijlstrijder, er als volgt uitzien:

Bijlstrijder (Ongelovig)

  • Aanvalssterkte: 20
  • Verdediging tegen infanterie: 5
  • Verdediging tegen cavalerie: 2,5
  • Verdediging tegen boogschutters: 5

Bijlstrijder (Gelovig)

  • Aanvalssterkte: 40
  • Verdediging tegen infanterie: 10
  • Verdediging tegen cavalerie: 5
  • Verdediging tegen boogschutters: 10

Het volstaat dat een dorp onder de invloed van één kerk valt; wanneer een dorp onder de invloed van twee kerken ligt zullen de eenheden dus niet aan 200% vechten.

Als aanvallend speler

Het al dan niet gelovig vechten van de eenheden komt neer op het volgende:

  • Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt binnen de geloofsradius, dan zullen de troepen gelovig vechten.
  • Ligt het dorp vanwaar de aanval verzonden wordt buiten de geloofsradius, dan zullen de troepen ongelovig vechten.

Het maakt hierbij niet uit of de aangevallen speler binnen of buiten jouw geloofsradius ligt.

Als ondersteunende speler

Wanneer je een andere speler ondersteunt, geldt niet de radius van de ondersteunende speler maar van de ondersteunde speler.

  • Ligt het dorp binnen de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen gelovig (ook al ligt het dorp niet binnen jouw radius).
  • Ligt het dorp buiten de radius van de speler die ondersteund wordt, dan vechten ook jouw troepen ongelovig (ook al ligt het dorp wél binnen jouw radius).
Het dorp van de ondersteunde speler bevindt zich...
Binnen jouw radius Binnen zijn radius Gevechtskracht
Ja Ja 100%
Ja Neen 50%
Neen Neen 50%
Neen Ja 100%

Een kerk vernietigen

Je kan zelf je eigen kerken afbreken van zodra het hoofdgebouw level 15 bereikt. Daarnaast kan je ook de kerken van andere spelers vernietigen, maar:

  • De eerste kerk kan niet vernietigd worden
  • Kerken kunnen vernietigd worden door katapulten, maar dit gaat moeizamer dan bij andere gebouwen; je zal meer katapulten nodig hebben om een kerk te vernietigen. Via de simulator kan je voor jouw specifieke situatie berekenen hoeveel katapulten je nodig zal hebben.
  • Wanneer je een dorp van de vijand overneemt, vernietig je automatisch de kerk in dat dorp.

De eerste kerk kan je slechts afbreken wanneer je geen andere kerken (in andere dorpen) hebt.