Dorp: verschil tussen versies

Uit Tribalwars Wiki NL
Naar navigatie springen
Regel 51: Regel 51:
* Hoger level is grotere geloofsradius
* Hoger level is grotere geloofsradius


De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je [[Gebouwen_Benodigdheden#Kerk|hier]] bekijken.
De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je [[Gebouwen_Benodigdheden#Kerk|hier]] bekijken. Voor meer informatie over de kerk zie [[De Kerk]]


===Eerste Kerk===
===Eerste Kerk===

Versie van 2 sep 2010 09:44

Basisverdediging

Elk dorp heeft een basisverdediging. Concreet wordt hiermee bedoelt dat elk dorp zichzelf tegen aanvallers verdedigd, met of zonder troepen. Deze basisverdediging kan een aanvalsleger van 1 tot 2 speervechters tegenhouden. Hoe groot de basisverdediging van een dorp is afhankelijk van de wereld waarop je speelt. De sterkte is dan ook terug te vinden bij de Wereld Instellingen. De standaard basisverdediging van een dorp is 20 punten.

Gebouwen

Elk gebouw geeft je dorp er een aantal punten bij wanneer je een level bouwt Puntentabel

Hoofdgebouw

Main1.png

In het hoofdgebouw kunnen nieuwe gebouwen worden opgericht of bestaande gebouwen worden verbeterd. Hoe hoger het level, hoe sneller nieuwe gebouwen worden (uit)gebouwd. Als je hoofdgebouw level 15 of hoger is, kan je gebouwen afbreken.

Eigenschappen

  • Gebouwen bouwen en verbeteren
  • Gebouwen afbreken
  • Verkort de bouwtijd van andere gebouwen hoe hoger het level

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Kazerne

Barracks1.png

De kazerne is een van de gebouwen waarmee je eenheden kunt bouwen. Met de kazerne produceer je eenheden van de categorie infanterie en boog. Hoe hoger het level van je kazerne hoe sneller je de eenheden kunt produceren. Het is daarom verstandig om je kazerne naar het maximale level uit te bouwen, aangezien je dan je troepen weer zo snel mogelijk kunt aanvullen.

Eigenschappen

  • Infanterie eenheden recruteren

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Stal

Stable1.png

In je stal kun je eenheden produceren. Uit de stal zullen de cavalerie eenheden komen, en de bereden boogschutters. Net als met de kazerne geldt ook bij de stal dat hoe hoger het level is hoe sneller de eenheden geproduceert worden. Ook bij de stal is het dus verstandig om deze naar het maximale level uit te bouwen, zodat je zo snel mogelijk je troepen kunt aanvullen.

Eigenschappen

  • Cavelerie eenheden recruteren

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Kerk

KerkLVL1.png

De kerk is een duur en boederijplaatsen consumerend gebouw. Toch is het onmisbaar omdat de kerk je troepen van geloof voorziet, waardoor deze beter vechten dan ongelovige troepen. Door middel van het strategisch plaatsen van enkele kerken in je cluster kun je al je dorpen voorzien van geloof. Het is niet nodig om in elk dorp een kerk te bouwen.

Eigenschappen

  • Geeft troepen geloof
  • Hoger level is grotere geloofsradius

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken. Voor meer informatie over de kerk zie De Kerk

Eerste Kerk

Eerste Kerk.png

De eerste kerk krijg je in je eerste dorp. Dit is een speciale versie van de gewone kerk. Hij is veel goedkoper, neemt veel minder boederijplaatsen in en heeft een grotere radius dan een level 1 gewone kerk. Er zitten wel restricties aan deze eerste kerk. Zo kun je maar één eerste kerk hebben en kun je de eerste kerk niet meer opbouwen mocht je het dorp waar deze instaat verliezen (en al een andere kerk hebben). De eerste kerk geeft je troepen geloof, waardoor ze sterker vechten dan ongelovige troepen.

Eigenschappen

  • Speciale versie van gewone kerk
  • Geeft troepen geloof
  • Restricitie: een per wereld

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Werkplaats

Garage1.png

In de werkplaats worden eenheden geproduceert. Dit zijn de beleggeringseenheden die vallen onder de categorie infanterie. Er geldt dat hoe hoger het level van het gebouw, hoe sneller de eenheden gebouwd worden. Bij dit gebouw is het echter niet altijd (afhankelijk van je troepenindeling) nodig om het uit te bouwen tot het maximale level, omdat je in verhouding minder belegeringseenheden zult bouwen dan andere eenheden.

Eigenschappen

  • Belegeringswapens recruteren

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Adelshoeve

Snob1.png

De adelshoeve is het gebouw dat je nodig hebt om nieuwe dorpen te kunnen overnemen. Zonder adelshoeve kun je geen edelman produceren, de enige eenheid die gebruikt kan worden om dorpen over te nemen. Voordat je de adelshoeve kunt bouwen heb je eerst een hoofdgebouw van level 20, een smederij van level 20 en een marktplaats van level 10 nodig voordat je het gebouw neer kunt zetten. Daarna zul je (afhankelijk van de wereld) goudmunten of pakketen moeten (op)slaan voordat je een edelman kunt maken. Voor meer informatie zie Edelman bouwen

Eigenschappen

  • Grondstoffen of Goudmunten opslaan voor edelman
  • Edelman recruteren

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Smederij

Smith1.png

In de smederij worden wapens ontwikkeld en verbeterd. Hoe hoger het level van de smederij, hoe beter de wapens die je ontwikkelt. Bovendien wordt de ontwikkelingstijd verkort. Het aantal ontwikkelingen dat mogelijk is, is beperkt. Ontwikkelingen kunnen weer opgeheven worden. Bij het opheffen krijg je geen grondstoffen terug.

Eigenschappen

  • Wapens ontwikkelen zodat nieuwe eenheden gebouwd kunnen worden

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Verzamelplaats

Place1.png

De verzamelplaats is het gebouw waarmee je al je troepen zult beheren. Op de verzamelplaats ontmoeten de krijgers elkaar. Je kunt het gebouw gebruiken om troepen te laten aanvallen, of ze een dorp laten ondersteunen. Tegelijkertijd kun je in de simulator die te vinden simuleren hoe een aanval ongeveer zal verlopen.

Eigenschappen

  • Aanvallen versturen
  • Ondersteuning versturen
  • Simulator (voor gevechten)
  • Overzicht van de troepen van het dorp

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Standbeeld

Statue1.png

Met het standbeeld kun je de unieke eenheid, de ridder, ontwikkelen. Van de ridder kun je er maar een tegelijk hebben. Daarnaast kun je in je standbeeld de ridder van het ene dorp naar het andere dorp verplaatsen, en, op sommige werelden, zul je een wapenkamer vinden, waar je je ridder wapens kunt geven om mee te vechten. Voor meer informatie: Ridder

Eigenschappen

  • Ridder produceren
  • Wapenkamer bekijken (niet alle werelden)
  • Wapens aan ridder geven (niet alle werelden)
  • Restricitie: een per wereld

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Marktplaats

Market1.png

De markt plaats kan gebruikt worden om grondstoffen te verhandelen met andere spelers op de wereld, of om grondstoffen naar iemand of je eigen dorp(en) toe te sturen. Je kan op de markt plaats aanbiedingen van andere spelers aannemen, of zelf aanbiedingen plaatsen. Het aantal handelaren dat je hebt is afhankelijk van het level van je marktplaats

Eigenschappen

  • Handel drijven met andere spelers
  • Grondstoffen versturen

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Houthakkers

Wood1.png


De houthakker is een van de drie gebouwen die grondstoffen voor je dorp produceert. Je houthakkers hakken in de dichte bossen rondom jouw dorp het massieve hout, dat je zowel voor het bouwen van je nederzetting als voor de bewapening van je leger nodig hebt. Hoe hoger het level van de houthakker hoe sneller de hout je dorp in stroomt. Het maximum is afhankelijk van de wereld waarop je speelt (hoe hoger de wereld snelheid hoe sneller je er grondstoffen per uur bijkrijgt)

Eigenschappen

  • Produceert hout voor je dorp

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Leemgroeve

Stone1.png

De leemgroeve is een van de drie gebouwen die grondstoffen voor je dorp produceert. In de leemgroeve graven de arbeiders het benodigde leem op voor de opbouw van je dorp. Hoe hoger het level van de leemgroeve hoe sneller de leem je dorp in stroomt. Het maximum is afhankelijk van de wereld waarop je speelt (hoe hoger de wereld snelheid hoe sneller je er grondstoffen per uur bijkrijgt)

Eigenschappen

  • Produceert leem voor je dorp

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

IJzermijn

Iron1.png

De ijzermijn is een van de drie gebouwen die grondstoffen voor je dorp produceert. In de ijzermijn delven de arbeiders het voor de oorlog zo belangrijke ijzer. Hoe hoger het level van de ijzermijn hoe sneller de ijzer je dorp in stroomt. Het maximum is afhankelijk van de wereld waarop je speelt (hoe hoger de wereld snelheid hoe sneller je er grondstoffen per uur bijkrijgt)

Eigenschappen

  • Produceert ijzer voor je dorp

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Boerderij

Farm1.png

De boerderij zorgt voor de voeding voor de troepen en arbeiders. Zonder uitbouw van de boerderij kan je dorp niet groeien. Hoe hoger het level van de boerderij, hoe meer bewoners verzorgd kunnen worden.

Eigenschappen

  • Verhoogt het aantal maximale boederijplekken in je dorp

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Opslagplaats

Storage1.png

In de opslagplaats worden de grondstoffen, die in het dorp geproduceerd worden, opgeslagen. Hoe hoger het level van de opslagplaats, hoe meer grondstoffen kunnen worden opgeslagen.

Eigenschappen

  • Verhoogt het aantal grondstoffen dat je maximaal kunt hebben in je dorp

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Schuilplaats

Hide1.png

In de schuilplaats worden grondstoffen verborgen. De tegenstander kan die niet plunderen. Op deze manier heb je altijd grondstoffen in je dorp om bijvoorbeeld je muur of troepen weer een beetje op te bouwen na een aanval. Ook vijandelijke verkenners kunnen niet ontdekken hoeveel grondstoffen er in de schuilplaats zijn.

Eigenschappen

  • Verbergt een klein aantal grondstoffen voor aanvallers, deze kunnen niet geplunderd worden

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Muur

Wall1.png

De muur beschermt je dorp tegen vijandelijke troepen. De muur verhoogt de basis verdediginng van je dorp en verstrekt de verdedigingskracht van je eenheden in datzelfde dorp. Hoe hoger het level, hoe beter de muur helpt je dorp te beschermen. Het is daarom aan te raden je muur altijd naar het maximale level uit te bouwen.

Eigenschappen

  • Versterkt de verdedigingskracht van je troepen
  • Versterkt de verdedigingskracht van je dorp

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Speciale Dorpen

Naast de dorpen die in het bezit zijn van spelers, zijn er ook nog grijze dorpen op de kaart te vinden. Deze dorpen kunnen barbarendorpen zijn, die er vanaf het begin van de wereld zijn, of verlaten dorpen zijn, dorpen die van gestopte spelers zijn. Daarnaast zijn er nog speciale bonusdorpen. Deze dorpen hebben een speciale gele rand op de kaart.

Verlaten Dorpen

Barbarendorpen kan je op de kaart herkennen door hun naam: "Barbarendorp" of door hun grijze kleur. Het moraal dat je tegen barbarendorpen hebt is altijd 100%. Barbarendorpen kunnen overgenomen worden net zoals dorpen van bestaande spelers.

Er zijn 2 soorten barbarendorpen. Wanneer een speler stopt of opnieuw begint zullen zijn dorpen verlaten gaan en in dezelfde staat blijven. Wanneer een geschorste spelers dorpen verliest worden deze dorpen ook barbarendorpen. Maar deze dorpen bevatten evenveel speer en zwaard als punten van het dorp.

(Meegroeiende) barbarendorpen

Sinds versie 4.0 groeien op sommige werelden de barbarendorpen mee. Om de zoveel tijd zal er een gebouw gebouwd worden in het barbarendorp. Zo zal het dorp langzaam doorgroeien totdat het ingestelde limiet van ongeveer 3.000 punten is bereikt. Barbarendorpen die groter zijn dan 3.000 dorpen zullen niet verder groeien.

Bonusdorpen

Sinds spelversie 4.0 zijn er op sommige werelden bonusdorpen te vinden. Deze bonusdorpen hebben speciale eigenschappen die in dat dorp gelden. Als jij een bonusdorp overneemt dan zal dat dorp een bonus hebben.

Dit zijn alle bonussen die er zijn. Elk dorp heeft maar een bonus en geldt alleen voor dat dorp.

De normale bonusdorpen (werelden 6, 7, 9):

  • 10% verhoogde houtproductie;
  • 10% verhoogde leemproductie;
  • 10% verhoogde ijzerproductie;
  • 10% meer bevolking;
  • 10% snelllere productie in de kazerne;
  • 10% snellere productie in de stal;
  • 50% snellere productie in de werkplaats;
  • 3% verhoogde grondstofproductie (alle grondstoffen).


De verbeterde bonusdorpen (nieuwe werelden):

  • 100% verhoogde houtproductie;
  • 100% verhoogde leemproductie;
  • 100% verhoogde ijzerproductie;
  • 10% meer bevolking;
  • 33% snelllere productie in de kazerne;
  • 33% snellere productie in de stal;
  • 50% snellere productie in de werkplaats;
  • 30% verhoogde grondstofproductie (alle grondstoffen);
  • 50% verhoogde opslagcapaciteit en handelaren.