Dorp

Uit Tribalwars Wiki NL
Versie door Ramoth (overleg | bijdragen) op 30 aug 2010 om 19:11 (Nieuwe pagina aangemaakt met '==Basisverdediging== Elk dorp heeft een basisverdediging. Concreet wordt hiermee bedoelt dat elk dorp zichzelf tegen aanvallers verdedigd, met of zonder troepen. Deze ...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen

Basisverdediging

Elk dorp heeft een basisverdediging. Concreet wordt hiermee bedoelt dat elk dorp zichzelf tegen aanvallers verdedigd, met of zonder troepen. Deze basisverdediging kan een aanvalsleger van 1 tot 2 speervechters tegenhouden.

Gebouwen

Elk gebouw geeft je dorp er een aantal punten bij wanneer je een level bouwt Puntentabel

Hoofdgebouw

Main1.png

In het hoofdgebouw kunnen nieuwe gebouwen worden opgericht of bestaande gebouwen worden verbeterd. Hoe hoger het level, hoe sneller nieuwe gebouwen worden (uit)gebouwd. Als je hoofdgebouw level 15 of hoger is, kan je gebouwen afbreken.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Kazerne

Barracks1.png

In de kazerne kan je infanterie rekruteren. Hoe hoger het level van je kazerne, hoe sneller je troepen kan rekruteren.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Stal

Stable1.png

In de stal kan je bereden eenheden rekruteren. Hoe hoger het level van je stal, hoe sneller je troepen kan rekruteren.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Kerk

Hoofdartikel Kerken
KerkLVL1.png

De kerk helpt de religieuze bewoners uit de dorpen rondom het dorp waar de kerk gesitueerd staat. Bewoners niet onder invloed van de kerk zullen slechts aan de helft van hun kracht vechten. Elk dorp mag maar 1 kerk hebben. De 1ste kerk kan, in tegenstelling tot de andere kerken, niet worden vernietigd door katapulten. De andere kerken hebben, in tegenstelling tot andere gebouwen met hetzelfde level, een sterkere verdediging tegen katapulten. Zodra je meerdere dorpen bezit kan je ook meerdere kerken bouwen. Het uitbouwen van een kerk is echter duur en eist veel boerderijplaatsen op. Het tactisch plaatsen van kerken is dus een must! Hoe hoger het level van een kerk, hoe hoger diens radius.

In het dorpsoverzicht kan je nagaan of dat dorp onder invloed van een kerk staat, en hoeveel kerken dit dorp beïnvloeden. Bij je kaart heb je de optie om de radius zichtbaar te maken, dit wordt aangeduid met de blauwe cirkel, die vervolgens verschijnt.

  • De kerk wordt vernietigd wanneer het dorp van oorsprong wordt overgenomen.
  • Het is onnodig een dorp onder invloed van meerdere kerken te laten vallen: bijkomende kerken zorgen voor geen extra bonus van de gevechtskracht.
  • Jouw troepen kunnen enkel worden beïnvloed door kerken die jijzelf bezit. Kerken van bondgenoten of stamgenoten hebben geen effect op jouw troepen.
  • Wanneer je een speler ondersteunt worden de troepen beïnvloed door de kerken van de ondersteunde speler.
  • Wanneer je een dorp aanvalt, en het dorp van oorsprong ligt binnen de radius van de kerk, zullen de troepen de geloofsbonus krijgen. Of het doeldorp zelf in de radius van een kerk ligt maakt niet uit.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Eerste Kerk

Hoofdartikel Kerken

Eerste Kerk.png

De eerste kerk versterkt het geloof van de inwoners van jouw omliggende dorpen. Je kan maar één eerste kerk hebben. Zonder een kerk in de buurt vechten de eenheden van je dorpen slechter. In je eerste dorp krijg je reeds een gratis kerk. Deze kerk is een speciale kerk: De radius is groter in vergelijking met de andere kerken, de grootte van deze radius - in je eerste dorp - kan echter niet worden vergroot. Wanneer je het dorp met jouw beginkerk verliest, kan je deze in een ander willekeurig dorp terug heropbouwen tegen een lagere prijs. De eerste kerk kan niet worden vernietigd door katapulten.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.


Werkplaats

Garage1.png

In de werkplaats worden belegeringswapens gemaakt. Hoe hoger het level van de werkplaats, hoe sneller je deze wapens kunt aanmaken.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Adelshoeve

Snob1.png

In de adelshoeve kun je een edelman opleiden. Met een edelman kun je andere dorpen veroveren.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Smederij

Smith1.png

In de smederij worden wapens ontwikkeld en verbeterd. Hoe hoger het level van de smederij, hoe beter de wapens die je ontwikkelt. Bovendien wordt de ontwikkelingstijd verkort. Het aantal ontwikkelingen dat mogelijk is, is beperkt. Ontwikkelingen kunnen weer opgeheven worden. Bij het opheffen krijg je geen grondstoffen terug.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Verzamelplaats

Place1.png

Op de verzamelplaats ontmoeten de krijgers elkaar. Hier kun je je troepen verplaatsen of aanvalsopdrachten geven. De verzamelplaats is de centrale plaats van jouw troepen, waar je deze kan besturen. Onder "Bevelen" kan je jouw troepen wegsturen op een missie. Opgepast: bevelen kunnen maar geannuleerd worden gedurende de eerste 10 minuten. Onder "Troepen" zie je jouw troepen die gestationeerd zijn in een ander dorp of die onderweg zijn.


De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.


Marktplaats

Market1.png

Op de marktplaats kun je met andere spelers handel drijven of ze grondstoffen sturen.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Houthakkers

Wood1.png

Je houthakkers hakken in de dichte bossen rondom jouw dorp het massieve hout, dat je zowel voor het bouwen van je nederzetting als voor de bewapening van je leger nodig hebt. Hoe hoger het level van je houthakkers, hoe sneller het hout wordt geproduceerd.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Leemgroeve

Stone1.png

In de leemgroeve graven de arbeiders het benodigde leem op voor de opbouw van je dorp. Hoe hoger het level, hoe sneller het leem wordt gewonnen.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

IJzermijn

Iron1.png

In de ijzermijn delven de arbeiders het voor de oorlog zo belangrijke ijzer. Hoe hoger het level van de ijzermijn, hoe sneller het ijzer wordt geproduceerd.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Boerderij

Farm1.png

De boerderij zorgt voor de voeding voor de troepen en arbeiders. Zonder uitbouw van de boerderij kan je dorp niet groeien. Hoe hoger het level van de boerderij, hoe meer bewoners verzorgd kunnen worden.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Opslagplaats

Storage1.png

In de opslagplaats worden de grondstoffen, die in het dorp geproduceerd worden, opgeslagen. Hoe hoger het level van de opslagplaats, hoe meer grondstoffen kunnen worden opgeslagen.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Schuilplaats

Hide1.png

In de schuilplaats worden grondstoffen verborgen. De tegenstander kan die niet plunderen. Ook vijandelijke verkenners kunnen niet ontdekken hoeveel grondstoffen er in de schuilplaats zijn.

De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.

Muur

Wall1.png

De muur beschermt je dorp tegen vijandelijke troepen. Door de muur wordt zowel de basisverdediging als ook de verdedigingswaarde van je troepen verhoogd. De muur vermeerdert sterk de verdediging van een dorp. Het beïnvloed zowel je basisverdediging als de sterkte van je verdedigende troepen. Vooral in het begin is de muur zeer effectief om jezelf te verdedigen tegen plunderaars. Later wordt een volledig uitgebouwde muur de basis van een verdedigend leger.


De benodigdheden en kosten voor dit gebouw kun je hier bekijken.


Speciale Dorpen

Blabla

Bonusdorpen

Sinds spelversie 4.0 zijn er op sommige werelden bonusdorpen te vinden. Deze bonusdorpen hebben speciale eigenschappen die in dat dorp gelden. Als jij een bonusdorp overneemt dan zal dat dorp een bonus hebben.

Dit zijn alle bonussen die er zijn. Elk dorp heeft maar een bonus.
De normale bonusdorpen (werelden 6, 7, 9):

  • 10% verhoogde houtproductie;
  • 10% verhoogde leemproductie;
  • 10% verhoogde ijzerproductie;
  • 10% meer bevolking;
  • 10% snelllere productie in de kazerne;
  • 10% snellere productie in de stal;
  • 50% snellere productie in de werkplaats;
  • 3% verhoogde grondstofproductie (alle grondstoffen).


De verbeterde bonusdorpen (nieuwe werelden):

  • 100% verhoogde houtproductie;
  • 100% verhoogde leemproductie;
  • 100% verhoogde ijzerproductie;
  • 10% meer bevolking;
  • 33% snelllere productie in de kazerne;
  • 33% snellere productie in de stal;
  • 50% snellere productie in de werkplaats;
  • 30% verhoogde grondstofproductie (alle grondstoffen);
  • 50% verhoogde opslagcapaciteit en handelaren.

Verlaten Dorpen

Barbarendorpen kan je op de kaart herkennen door hun naam: "Barbarendorp" of door hun grijze kleur. Het moraal dat je tegen barbarendorpen hebt is altijd 100%. Barbarendorpen kunnen overgenomen worden net zoals dorpen van bestaande spelers.

Er zijn 2 soorten barbarendorpen. Wanneer een speler stopt of opnieuw begint zullen zijn dorpen verlaten gaan en in dezelfde staat blijven. Wanneer een geschorste spelers dorpen verliest worden deze dorpen ook barbarendorpen. Maar deze dorpen bevatten evenveel speer en zwaard als punten van het dorp.


Meegroeiende barbarendorpen

Sinds versie 4.0 groeien op sommige werelden de barbarendorpen mee. Om de zoveel tijd zal er een gebouw gebouwd worden in het barbarendorp. Zo zal het dorp langzaam doorgroeien totdat het ingestelde limiet van ongeveer 3.000 punten is bereikt. Barbarendorpen die groter zijn dan 3.000 dorpen zullen niet verder groeien.